Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 4 juli 2012

Av My Jeppsson - 4 juli 2012 13:54

Just nu känner jag mig lite allmänt tom i huvudet. En rätt avkopplande känsla för någon som befinner sig alldeles för mycket uppe i sitt eget huvud må jag säga;).


För någon vecka sen lyssnade jag på ett av P3s riktig nördiga musikprogram där de i en halvtimme analyserade sönder Alina Devecerskis sommarhit "Du måste flytta på dig". Jag hade nån dag innan lyssnat på den i bilen och tänkt att detta är en riktigt bra pepplåt! Känslan av att vara i vägen för sig själv men att ta sig i kragen och få sitt ego att flytta på sig så att man kan göra vad man vill (om någon hängde med på mitt resonemang där). För hur många gånger händer inte det egentligen? Man bygger upp något i sitt huvud som man verkligen vill göra-man skapar en dröm helt enkelt. Men sen kommer den där rösten inom en (en del kallar den tom för förnuft:o!) som säger att "nej nej, det kan du minsann inte göra för att då verkar du dum/gör bort dig/tror att du är något du inte är" osv osv. Att då ta till Alinas låt och mentalt skrika åt sin inre röst som drar ner en att flytta på sig kändes så himla rätt!


 I vilket fall som höll programledarna på att tolka låten i ca 28 minuter som en "göra slut-låt". De sista minuterna säger dom: "Ja alltså Alina själv säger att hon skrivit låten om att inte vara i vägen för sig själv, men alltså vi tycker att detta är en göra slut-låt". Avdelning: "Vi journalister skapar vår egen verklighet och struntar i vad det faktiskt handar om".


Jag tror att alla känner igen sig i känslan av att de har en inre röst som bromsar en. Jag har själv lyssnat alldeles för mycket på den där rösten (somliga tycker nog att jag lyssnat alldeles för lite dock:D) men har gjort ett löfte till mig själv att det ska bli ändring på det. Att tex börja blogga var för min del något som jag hindrats av tidigare, förstås bara av mig själv. Nu när jag väl börjat skriva tycker jag att det är himla kul och jag ifrågasätter mig själv varför jag inte gjort det tidigare? Så ni som läser stå inte i vägen för er själva, våga chansa, våga göra bort er för hur klyschigt det än låter så är livet rätt kort!

Av My Jeppsson - 4 juli 2012 03:01

Totilas är naturligtvis en häst som berört hela dressyrvärlden med sin utstrålning och exceptionella gång. Mycket rabalder rönte det när han såldes från Holland till ärkerivalen Tyskland. Dessutom med en stor dos ironi att han såldes till några av de som haft allra mest åsikter om hur holländarna tränar sina hästar. Usch och fy för hyperflexion sa tyskarna-det är mycket bättre med klassisk tysk ridning. Nja, tji fick familjen Rath och Mathias fick till slut börja träna för Sjef Jansen när sagan om Totilas grumlades av skador och hysch hysch. Att den holländske hyperflexiongurun och grundaren skulle träna Tysklands (då) främsta ekipage skapade ramaskri båda länderna. Holland ville inte att deras landslagstränare skulle träna ett stort hot (de glömde visst att Sjef även tränar Patrick Kittel) och ett gäng klassiska tyskar skrek sig högröda om styggelsen med hyperflexion. Träningen avbröts men i Hagen i våras vann Mathias och Totilas hyfsat säkert och på framridningen kunde publiken (och alla som kan söka på youtube) se Mathias flexa och fixa som aldrig förr. En del sa hurra-äntligen är Toto tillbaka, medans de andra förfärades.


 Nu är vi inne på ännu en tur i storyn om Toto i Tyskland. tydligen har stackars Mathias fått körtelfeber (jodåsåatt) och ekipaget kan inte vara med i de obligatoriska tyska OS-uttagningarna. Attans elände kan tyckas. Men misströsta inte för nu ska uttagningskomittéen komma hem till Totos stall för att se honom under ryttare för att bedömma i fall de är klara för OS. Det är förstås mycket passande att två i komittéen dessutom är goda vänner med ägarna-då kan de ju passa på att ta en fika och catch up medans de ändå är där. Det får också räknas som en mirakulöst snäll körtelfeber som låter Mathias rida då men inte på tävling. Själv tror jag inte ett jota på att Mathias är sjuk. Ridningen går nog inte så himla bra bara. Efter att de fick stryk på de tyska mästerskapen av Helen Langehanenberg och hennes underbara Damon Hill ökades nog pressen på stackaren och ridfriden blev lidande. Man önskar ju lite att killen bara hade tagit hästen och rymt, så hade han fått lite lugn och ro och blivit lite mer kompis med den svarte.


Till skillnad från många har jag iaf kommit över att Edward Gal förlorade Toto. Jag tycker faktiskt att det är rätt kul att en ung ryttare får chansen att ta över en så fin häst. Tyvärr tror jag att pressen att Mathias fick Toto helt håller på att knäcka honom:/. Jag tror dessutom att det bara är en 50/50-chans att vi får se dom på OS. Även om de kommer till start tror jag inte ens att de kommer att ta medalj-och det tror nog inte dom själva heller. Så den där "körtelfebern" som passande nog kan ta ÅR att bli frisk ifrån kommer nog hastigt att bli sämre.


http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/07/03/totilas-olympic-selection-raises-concern

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<<
Juli 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards