Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 5 juli 2012

Av My Jeppsson - 5 juli 2012 20:06

Att vara en riktigt bra ryttare är så mångas dröm. Likaså min. Men desto mer man rider, desto bättre ryttare man tittar på, desto mer man läser på diverse forum (läs Bukefalos) så är det lätt att dra ner sig fullständigt över det faktum att man inte är tillräckligt bra. Framförallt avsaknaden av tävlingsresultat gör många gånger att man inte ens "får lov" att ha åsikter. Eller ja, åsikter får man väl ha-men det är ju naturligtvis så att de som har ridit en  St George på 52% för 10 år sen naturligtvis ändå vet bättre eftersom de har ridit så höga klasser. Jag blir så himla trött på det här, det konstanta nerdragandet av andra ryttare och deras förmåga. Finns det någon annan sport som det pratas så mycket elakt om sina medutövares förmåga som det gör inom ridsporten?


Jag skulle vilja säga att man inte behöver vara en lysande ryttare för att ändå vara bra. Bara för att man inte löser problemen så snabbt som Patrick Kittel hade gjort betyder det inte att man är kass. Så länge det finns en plan för hur problemen ska lösas så kommer det bli bättre! Om du rider och det går dåligt så filma dig själv-be en kompis eller ställ kameran på ett hinderstöd-gör rörelsen -kolla och se vad som blir fel och gör om. Är galoppfattningarna/skänkelvikningen/skolorna dåliga-träna på det! Gör om och om och om igen tills det känns enkelt. Bryt ner rörelserna i korta sekvenser och håll det enkelt! Och om allt bara känns skit-rid i skogen i två veckor och ta en paus från ridbanan.


Själv är jag intet en lysande ryttare. Tyvärr är jag heller inte född med en riktig talang och det jag kan idag har jag jobbat mig till. Men när jag rider har jag ett enkelt system som jag konsekvent följer;

*först ska hästen lyssna framåt-den ska ta skänkel medebums!

*sen ska den förstås gå att stanna

*jag vill att hästen ska vara rak under mig och känna att jag har bogarna på plats och att hästen inte slingrar sig.

Dessa tre punkter är superbasic. När jag väl känner att jag har koll där-det kan ta allt från 10 minuter till två veckor beroende på hur och hur mycket hästen är riden. Många blir upprörda och tycker hästen går dåligt för att den inte böjer på nacken, men det kommer alltid när hästen är inom ramen och på hjälperna. Tror ridning för många hade varit mindre prestationsladdat om de faktiskt fattat det! 


Sen måste man våga vara dålig! Våga fråga hur det ser ut när du rider och vad de på marken ser som du kanske missar som sitter på hästen. Alla kan bli bättre men man blir inte bättre om man inte rider. Det är timmar i sadeln som räknas.   ...och snälla peppa varandra där ute i stallen!


Nu har jag svamlat klart. Har en känsla av att jag kommer att svamla mer om detta någon annan gång:D!


En bild där ridkänslan faktiskt satt hyfsat:

   




Av My Jeppsson - 5 juli 2012 19:56

Jag skulle varit modigare när jag gav det en 50/50 chans att Mathias och Toto skulle starta i OS. Det blir ingen start alls inte. Tydligen är Mathias mycket dålig av sin körtelfeber och har nyligen fått ett bakslag (1 rätt till mig) och han anses inte tillräckligt frisk för OS.


 


http://www.eurodressage.com/equestrian/2012/07/05/matthias-rath-and-totilas-withdrawn-2012-olympic-contention

Av My Jeppsson - 5 juli 2012 12:59

Hippsons prylblogg har de smygtittat på Hööks höst/vinterkollektion. Katalogen kommer ut om två veckor och jag tycker att det är lika roligt varje gång:D. Jag gillar Hööks grejer då de brukar vara riktigt prisvärda och nuförtiden följer de modet mycket bra. Jag har dock i många år väntat på det perfekta remonttränset med inåtvända spännen vid bettet för en snygg siluett. Men det verkar jag få se mig i stjärnorna om (läs; leta på Falsterbo efter). Eller så får jag plocka ihop ett träns själv som blir perfekt, men just nu känns det lite dyrt och överambitiöst när vi ändå inte kommer tävla på ett bra tag:/.


Detta duger rätt bra tycker jag ändå:)

 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<<
Juli 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards