Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 24 juli 2012

Av My Jeppsson - 24 juli 2012 21:09

  Idag red jag på banan lite med ponnyn. Det var ett pyttepass på knappt tio minuter, så att ingen nu tror att jag redan sitter och jobbar ihjäl henne:D! Började med att skritta och känna att hon var rak. Sen flyttade jag några gånger lite lätt för innerskänkeln. Skänkelvikningarna ska sättas nu under hösten så det är lika bra att köra igång. Travade lite lätt och galopperade ett par varv. I båda galopperna gjorde jag antydan till förvänd i varvbytena. Den ska också sättas nu i höst så hon blir klar för L:A. Min tanke att hon skulle tävla redan i höst känns lite optimistisk. Hon har tappat rätt mycket på denna långa vila:/.

 Men det är ändå så himmelens roligt att få rida lite och äntligen använda allt nytt jag köpt under tiden hon vilat;). Dagens outfit var:

GlenGordonträns med Charlies pannband och gammal remontsnok.

Childericsadel.

Rider by Horse platinumschabrak

Eskadronlindor och dito paddar.


Jag har;

Pikeur Candela ridbyxor.

Hööks dressyrstövlar (riktigt fynd, kostade 379:-!)

Charles Owen hjälm


 

 

 

 

 

 





Av My Jeppsson - 24 juli 2012 18:16

Dagens bekännelse är nog att jag inte riktigt gillar sommaren. Jag tycker om när det är mörkt och kallt ute så att jag med gott samvete kan ligga i soffan och gotta ner mig i tv-serier. Sommaren erbjuder varken mörker eller bra tv-serier. Det enda jag ser är Necessary Roughness (stör mig på hennes nya frisyr i andra säsongen och är inte helt förtjust i moralen), Hells Kitchen (nu inne på tionde säsongen och typecastningen är identisk som i första säsongen; en tjock kvinna, en tjock man, en skrikig svart tjej, en bitchig vit tjej, nån som vill slåss, en vek indisk/asiatisk brutta, nån som gråter jämt och ett par stycken som faktiskt kan laga mat). (Herregud, det är tur att jag inte är en polis på twitter:D). Och så tjuter jag lite till So you think you can dance också. Kan inte påstå att det är tre kvalitativa serier. Har tom sjunkit ännu längre ner i skräp idag för jag har laddat hem en film som heter "Jurassic Shark". Den känns inte helt femstjärnig.


Milt uttryckt längtar jag till hösten! Till tv-premiärerna i slutet av september, till kvällarna i soffan när det är mörkt ute och regnet slår mot rutan, när man kan dricka varm choklad utan att få värmevallningar och när skogen är flugfri, full av vackra färger och underlaget är toppen att rida på!


En solig bild från första november 2011.

 


Av My Jeppsson - 24 juli 2012 15:56

Jag har just läst trilogin om Katniss Everdeen och att säga att jag är berörd är ett understatement. Som den popkulturnörd jag är brukar jag läsa hypade böcker och se lika hypade tv-serier. Film är inte riktigt min grej eftersom de inte kan komma på djupet av karaktärerna och utveckla dessa på samma sätt som tv och böcker erbjuder. Jag älskar långa serier av böcker för en bok är sällan nog. Om jag gillar en karaktär vill jag kunna följa både utvecklingen av personen och händelserna i deras liv.


Twilightserien har väl ingen missat och den har gjort dundersuccé över i princip hela världen. Min teori att aneldningen till att den varit en så stor succé är att författaren Stephenie Meyer har sålt sin själ till djävulen. På något annat sätt kan jag inte förklara det. Böckerna är uselt skrivna, de har en vidrig amerikansk moral och genusperspektivet är skrämmande och lika gammaldags som vampyrerna. Men ändå gick dom inte att lägga ifrån sig. Mycket märkligt.


Nyligen läste jag senaste succén Fifty shades-trilogin (...of Grey, ...darker och ...freer). Denna succé började som fanfiction till Twilight och är om möjligt ännu sämre skrivna. De bygger helt på vansinnigt mycket sex och får Jackie Collins Hollywoodfruar att framstå som pryda skolflickor. Jag skämdes när jag läste och till slut bläddrade jag förbi de implicita sexscenerna för att det bara blev för mycket. Men bara för att något säljer behöver det definitivt inte vara synonymt med kvalitet.


The Hunger Games är dock undantaget som visar att populärlitteratur också kan vara kvalitativ! När filmen kom hade jag inte hört talas om böckerna. Filmen beskrevs som att den handlade om den ultimata dokusåpan där vinnaren är den sista överlevande. Detta må vara handlingen i den första boken, men det underliggande kring vad som skapat hungerspelen, varför de finns och varför just Katniss Everdeen hamnar i arenen är vad böckerna handlar om. Själva spelen är en så liten del av det stora politiska spelet som ligger bakom. Efter första boken blir det allvarligt, det blir mörkt och otäckt och ännu mer fullt av ond bråd död.

 Det jag gillade allra mest med hur Suzanne Collins berättar denna otroliga historia är hur hanterar moralen kring ett krig, och att ingen människa kan hantera så mycket sorg och död utan att bli tokig. Hur hon låter Katniss fullständigt falla samman och vara trasig är nog det bästa med allt.


LÄS!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30 31
<<<
Juli 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards