Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 6 augusti 2012

Av My Jeppsson - 6 augusti 2012 10:00

Carl Hester är en riktig förebild inom dressyren! Inte bara har han sina stjärnhästar Uthopia och Valegro ute i hage, de rids dessutom ut i skogen och han har en mycket sund träningsfilosofi. För fem år sen gav han denna fantastiska clinicen där han visar med sina elever sin ridfilosofi. Den är underbart inspirerande och inte kan man väl låta bli att bara älska hans brittsika humor:D! Jag gillar hur han berättar om hur traven rids fram, vikten av självbärigheten och hur hästarna rids i en stretchad form. Sen blev jag väldigt glad av hur han beskriver att man ska rida hästen utifrån och in, alltså att man rider hästen från yttersidan (inte att förväxla med det gammalmodiga sättet att "ha hästen på yttertygeln". Det är nämligen en av min favoritövningar för att få hästen stretchad och rund:).


Carl Hester håller heller inte på med rollkur. Rollkur är iofs ett förlegat uttryck då det nu benämns som hyperflexion eller LDR (Low Deep Round). Jag är möjligen en av få som aldrig haft ett problem med hur holländarna har ridit sina hästar. Jag har varit på flera clinics för Anky van Grunsven och även för Adelinde Cornelisen. Ingen av dessa ryttare förespråkar för att rida med hyperflexion. AvG poängterar dessutom att deras hästar succesivt rids in i det systemet och att det verkligen inte är något som varje man ska hålla på med. Systemet är utvecklat för att rida deras högenergiska hästar utan att de ska bli starka framåt. Istället för att hänga i tyglarna och bromsa dom rider de istället in energin i en kraftig flexning och kan där släppa i handen och utnyttja hästens explosivitet till att utveckla gångarterna och rörelser. På bilder ser det ut som om ryttarnas händer är dragande-men jag är tämligen säker på att känslan för ryttaren är helt annorlunda än hur det ser ut. Alla ni som har en genomriden häst bör rätt enkelt kunnat få hästen att följa er hand utan motstånd-nu inte menat att jag uppmanar till flexning utan mer som en demonstration att flexningen görs självbärigt utan slit från ryttarens sida )om ni behöver slita ska ni nog allt träna på lösgjordheten;)). Att denna typen av flexning dessutom skulle vara signifikant för dressyrryttare har heller aldrig sett en framridning med hoppryttare på toppnivå.


Stormen som blåste upp kring Patrik Kittel både kring videon med tungan och de senaste bilderna tycker jag är extremt överdriven. För det första så råkade Scandics tunga komma i kläm i betten-Patrik rättade även till det med en gång han märkte det-big deal liksom? För det andra var de senaste bilderna korta ögonblick där hästen dessutom blev rädd. Jag undrar om folk aldrig tar bilder på sig själv när de rider? Tycker alltid det finns nån bild där formen är allt utom korrekt. Sånt händer även om man är olympisk ryttare.


Carl Hester flexar alltså inte sina hästar enligt det holländska systemet. Men jag kan ge mig jäkeln på att det stretchingarbete hans hästar gör två dagar i veckan gränsar till samma sorts arbete AvG och gänget gör. För det är helt enkelt så hästarna gymnastiseras. Formen ändras, överdrivs och varieras i oändlighet för att skapa en fullständigt lösgjord häst. Variation är nyckeln till allt hållbart arbete med hästarna! Och hade AvG varit ute och cyklat hade inte Bonfire hållt så länge som han gjorde och inte heller hade Salinero gjort sitt tredje OS!

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards