Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 8 augusti 2012

Av My Jeppsson - 8 augusti 2012 22:35

Sen innan visste jag att Sharbatly fick sin möjlighet att kvala till OS genom någon specialregel på ett specialsätt. Han hade endast 10 dagar på sig att rida två nollrundor på lägst ett trestjärnigt meeting efter att CAS hävt hans avstängning  Tiden var knapp och då är det tur att man kan speciala lite! Tydligen har tre stycke FEI-snubbar flugits till Saudi för att ställa upp en bana med femstjärning svärighetsgrad. Ryttare och häst får då ta sig runt med högst åtta fel för att kvala. Men OM ryttaren inte tar sig runt med endast (!) åtta fel får ekipaget ett nytt fösök och banan får också modifieras. Om ekipaget än igen inte tar sig runt på mindre än åtta fel så kan ryttaren ändå kvala ifall den av FEI-nissarna som bestämmer (är alltså bara en av tre nissar som tar beslut-de andra är en veterinär och en snubbe som ska kolla att regler och förordningar följs) tycker att ryttaren ändå rider så bra att han klart ska till OS! Jodåsåatt. Det känns ju helt rimligt. Bör tilläggas är att det är ryttaren själv som betalar kalaset. Så det är väl ett himla sammanträffande att Saudis sponsor är god för mer miljoner än det finns kantareller i skogen.


Nu ska jag väl heller inte vara alldeles orättvis mot Sharbatten. Han är faktiskt inte den enda ryttaren som kvalat på detta vis. Även Jordaniens Bisharat har gjort detta. Han är också den typ av ryttare som första omgångens hoppning är till för. En hoppning som för "de riktiga ryttarna" är lätt och som sorterar ut de som inte borde vara där med förhoppningen att de inte slår ihjäl sig på kuppen. Jordaniern kom runt med livet i behåll och 12 fel.


Det fortsätter att krypa i kroppen på mig angåendende saudiernas intåg i den internationella hoppningen. På presskonferensen fick Sharbatly frågan om vem som är hans hjälte. Han svar var "mig själv". Sannolikheten att han skulle skämta är obefintlig. Jag skäms dessutom över att vara en svenska "hästtjej" när jag på ett forum trillade över en kommentar att hon (ja, jag antar fritt att det var en tjej) tyckte det var gulligt hur Sharbatten på en prisutdelning i Göteborg bara släppte hästen och antog att en funktionär skulle ta den. Gulligt är inte riktigt hur jag skulle beskriva den incidenten..






Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards