Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 9 augusti 2012

Av My Jeppsson - 9 augusti 2012 21:30

Jag misstänker att jag knappast var den enda i hästsverige som lipade sig genom Charlotte Dujardins guldritt med underbara Valegro! Det kändes så säkert och jag höll på att få hicka när hon fick den där sista missen när Valegro inte ville sluta galoppera för att piaffa istället. Otroligt att se hur laddad han fortfarande var efter det kürprogrammet. Programmet är en ren och skär styrkeprestation i underbar harmoni. Det jag gillar allra mest med Charlottes ridning (och Carls och Edwards för den delen) det är att hennes händer aldrig verkar tänka bakåt. Hela tiden tänker handen framåt, även när hon tar  upp honom. Det är lite skillnad i jämförelse med Adelindes och Lauras händer. På deras stora fuxar ser det ut som om de likt pansarvagnar tänker fortsätta rakt genom staketet om inte ryttarna tar i och draaar.


Detta OS lämnar mig med blandade känslor. Jag är överlycklig över den fantastiska prestation Storbritannien har gjort med guld i lag både i dressyr och hoppningen, guld och brons individuellt i dressyren och ett silver ind. i hoppningen. Det är ett otroligt resultat som väl iofs Tyskland säkert lyckats med nån gång i tiden. I år tog dom ingen individuell medalj alls i dressyren. En sensation det med. Men det är något särskilt med britterna som gör att man verkligen hejar på dom och vill att dom ska vinna!


Det dåliga från OS har för mig varit först häxjakten på Patrik Kittel med lite foton tagna i osmickarnde ögonblick, sedan saudiernas deltagande öht till följt av försäljningen av Valegro och Uthopia. Av finalens 18 ekipage är det fem av dom vi troligen aldrig mer få se tillsammans:

Charlotte och Valegro

Carl och Uthopia

Anky och Salinero (han ska pensioneras nu, och det har han förtjänat!)

Dorothee och Diva Royal (ägaren, tillika en young rider ska nu helt själv ta över sin fina häst. Detta fick Dorothee brista i gråt under presskonferensen efter Specialen.)

Patrik och Scandic

Att Patrik och Scandic ska skiljas åt är tudelat. OS blev lite stolpe ut där Scandic inte var i den toppform han var i förra året. Jag önskar att de hade kunnat sluta lite mer med flaggan i topp. För Patriks del rent mästerskapsmässigt gör det heller inte så mycket att han blir av  med Scandic. Nästa år lär Donna Unique debutera i Grand Prix och till VM om två år är ekipaget förhoppningsvis redo att ta världen med storm!


Årets dressyr-OS visar också att utvecklingen i sporten går med stormsteg! Kolla bara resultatlistan från Peking:

                                                  

                                                  
                                                  
GP        Kür

1NetherlandsAnky Van GrunsvenSalinero74.96%82.4%
2GermanyIsabell WerthSatchmo75.2%78.1%
3GermanyHeike KemmerBonaparte72.96%75.95%
4USASteffen PetersRavel71.8%76.5%
5NetherlandsHan Peter MinderhoudNadine70.92%75.15%
6RussiaAlexandra KorelovaBalagur71.4%73.85%
7Great BritainEmma HindleLancet70.44%74.25%
8FinlandKyra KyrklundMax69.72%74.25%
9MexicoBernadette PujalsVincent71%72.35%
10SwedenJan BrinkBriar68.96%73.45%
11DenmarkAndreas HelgstrandDon Schufro68.8%72.55%
12SwedenTinne SilfvenSolos Carex69.24%71.45%
13USACourtney King-DyeMythilus70.8%69.55%
14CanadaAshley HolzerPop Art68.76%71.45%
15DenmarkNatalie Zu Sayn-WittensteinDigby69.12%

69.1%


Och jämför dagens:


1 Great Britain    Charlotte Dujardin                  Valegro           90.089%

2: Holland            Adelinde Cornelisen              Parzival           88.196%

3: Great Britain    Laura Bechtolsheimer           Mistral Höjris    84.339%

4: Germany         Helen Langehanenberg         Damon Hill       84.303%

5: Great Britain    Carl Hester                            Uthopia            82.857%

6: Holland           Anky van Grunsven                Salinero            82.000%

7: Germany         Dorothee Schneider               Diva Royal        81.661%

8: Germany         Kristina Sprehe                      Desperados       81.375%

9: Holland           Edward Gal                            Undercover       80.267%

10: Spain           JM Munoz Diaz                        Fuego              79.321%

11: Sweden        Tinne Wilhelmsson Silfven      Don Auriello     79.286%

12: Denmark       Nathalie su sayn Wittgenstein Digby               79.089%

13: Austria          Victoria Max Theurer               Augustin           79.053%

14: Sweden        Patrik Kittel                               Scandic           78.738%

15: Italy              Valentina Truppa                     Eremo del Castegno 78.214%

16: Portugal        Gonsalo Carlaho                     Rubi                  77.607%

17: USA              Steffen Peters                          Ravel                77.286%

18: Denmark       Anna Kasprzak                       Donnperignon     76.446%


Med andra ord så hade Anna Kasprzak som kom sist i dagens final kommit på bronsplats i senaste OS! Det är en helt halen utvecklig för sporten att vinnaren dessutom red på över 90%! Man kan inte låta bli att undra över hur ritterna i Rio kommer att vara. Måste också säga att jag absolut inte tycker att domarna har varit överdrivet generösa med poängen under tävlingen, vilket ibland kan vara fallet. Så frågan är vart ska det sluta?


Känner mig tom nu när OS är slut och vet inte riktigt vad jag ska engagera mig i. Men men, jobb hela helgen och nästa vecka kommer min nya lilla häst (mer info kommer då) så det ger sig nog allt.


Av My Jeppsson - 9 augusti 2012 10:00

Det är mycket snack om rollkur/hyperflexion/LDR-kärt barn har många namn. Saken är ju dessutom den att jag i så många år har beundrat AvG och som jag tidigare skrivit förespråkar hon inte denna metod för kreti och pleti. Jag gillar heller inte riktigt hur hätsk debatten blir i synnerhet från folk som inte vet vad dom pratar om. Sannolikheten att de någonsin ens suttit på en genomarbetad och mjuk häst förefaller mig helt omöjlig. Det är otroligt lätt att böja en häst utan spänningar och som är lösgjord i alla möjliga riktigningar.


I vntras hamnade ponnyn i en period där hon släppte bettet och var i princip omöjlig att få fram till handen. Ganska vanligt tycker jag med unghästar som inte riktigt vet hur de ska bära upp sin kropp. Tänkte visa lite bilder från ett av dessa passen där hon kröp bort från min hand. Kan säga att jag inte rider med mycket hand-men håller ändå en kontakt för att hon ska förstå att hon måste gå på kontakten. Här hade troligen många betydligt mer oerfarna ryttare släppt handen och tänkt "oh så fint min häst bär sig". Självbärighet är något helt annat och även om du då kan släppa handen och hästen går kvar i samma position med näsa och nacke så kommer bärighet bakifrån och vid detta tillfället fanns ingen bärighet i ponnyn. Hon var bara riden i knappt fyra månader och dessutom precis igångsatt efter 1.5 månads vila. Med det sagt så kommer bilder på hopkrullad ponny:


 


 


 


 


 


Nu är hon förstås inte särskilt böjd i halsen-men tro mig när jag säger att om jag hade försökt böja hade det gått utan tvång och helt utan styrka från min sida. Så att Scandic rids medvetet med huvud och hals i denna positionen känns som ett riktigt ickeproblem. Kan min lilla ponny gå där för att hon vill kan han gå där för att gymnastiseras. Och det jag verkligen vill poängtera med dessa bilderna är att bilder knappast säger hela sanningen om ett ekipage.


Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards