Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 14 augusti 2012

Av My Jeppsson - 14 augusti 2012 00:34

Jag är en nörd av stora proportioner när det gärller tv-serier. Jag följer flertalet (varje säsong ca 20 stycken). Men de senaste åren har jag månne blivit lite av en tv-snobb. Det kräver mycket av en serie för att den ska vara bra. Det ska finnas kärlek-med den där extraordinära spänningen där två personer verkar perfketa för varandra men där de själv verkar vara de sista som förstår det. Det ska finnas en spännande historia som känns fräsch. Det ska finnas någon form av verklighetsanknytning (nörden i mig vill här skriva sociologisk kontext). För att finna en socologisk nutida kontext som är samhällskritiserande, eller som helt enkelt visar hur det är i verkligheten utan en Days of our lives-filter (Marlena har trots allt sett likadan ut i femton säsonger-sannolikheten är stor att det beror på att filtret blir tjockare och botoxsprutorna oftare), krävs ett oberoende tv-bolag som klarar sig utan reklamintäkter.


Utan HBO hade vi tex aldrig fått Sex and the City, en serie som i sitt extremt provokativa innehåll aldrig någonsin hade producerats av ett stort amerikansk network som är beroende av annonsörer. USA är moralens högborg och promiskuösiteten och dekadensen i SatC hade aldrig accepterats av majoriteten av annonsörerna. Nu gjorde sig HBP iofs en förmögenhet på SatC genom att sälja serien till networken, men då i en censurerad "moralvänlig" version utan det grova språket och de väldigt nakna sexscenerna. Att det är den censurerade versionen på att de sista tonerna av introt är bortskurna, Mitt råd om du hör detta är att stänga av-du kommer bara att bli frustrerad över att det är en kraftig skren version av en annars fantastisk serie. Eller ja, tills SatC gick på myten om sig själv som hysteriskt modefixerad-men det når sitt klimax i filmerna. Jag vägrar dessutom fortfarande envist att se den andra filmen då jag känner att de hade förstört hela min fina relation till serien. (Ja, jag känner att jag har en relation till en serie-en mycket kärleksfull sådan).


Min senaste HBO-kärlek är the Newsroom. Det handlar om människorna som jobbar med ett nyhetsprogram (om inte titeln sa er det), deras relationer och hur och vilka nyheter som blir nyheter. Det är fantastiska skådespelare, det är precis underbar kemi, det är fräscht och jag gissar att detta är HBOs nya flaggskepp efter the Wire i genren samhällskritik. Skillnaden från the Wire är dock stor då the Wire är en smutsig, otäck, obehaglig historia av ett samhälle i förfall. The Newsroom känns i jämförelse nästan glättigt med designerkläder, snygg miljö och snygga människor. Men det gör ingetalls för min del. Snarare mer positivt.


Kan bara varmt rekommendera!


Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards