Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 16 augusti 2012

Av My Jeppsson - 16 augusti 2012 23:28

Att få sin första egna ponny när man är 30+ tillhör nog inte vanligheterna. Är väl iofs inte så vanligt att någon slutar rida halvblod och konverterar till ponny för att verkligen rida. En sak om nån ponnyförälder börjar avla när dom fastnar för nån viss ras, men sällan för att rida själv. Jag har verkligen fortfarande ambitioner att rida, tävla, träna, utvecklas och att bli en riktigt bra ryttare. Inte ska man väl behöva ett fladdrigt halvblod för det? betydligt roligare tycker jag med en talangfull ponny som ändå är trevlig att skritta barbacka i skogen på:).


Efter ett år med härliga Barbie som verkligen är enkelheten själv gick det förstås inte att säga nej till att köpa hennes lillebror. Barbies stora nackdel är hennes storlek. Hur jag än vrider på det är hon i minsta laget-även om jag inte ser det som ett större bekymmer egentligen. Men lillebror är snäppet högre, nu kanske 143-44cm. Han kommer också med all sannolikhet bredda sig bra mycket till dels för att han är hingst och dels för att han än så länge bara är tre år. Han är redan superfin, men jag tror han bara kommer att bli änny snyggare med mer massa och hingstkaraktär! Köpte honom osedd och även om han har gjort ett fint treårstest så vet man ju ändå aldrig riktigt vad man ska tycka. Men åh vad perfekt han känns! Har verkligen fallit pladask:D!


Nu ska han ridas in och imorgon får han skor på framfötterna. Han får några dagar lugn och ro för att landa lite, men kommer att få springa lite i linan dessa dagarna. Räknar med att han på tre veckor ska vara sutten på i alla gångarterna och vara hyfsat styrbar. Efter det får han vila en månad och smälta intrycken:). Unghästar och deras utbildning går hand i hand med vila!


 


Syns hur glad jag är;)

 



Storasyster Barbie har fått hoppa idag:). Jag som här uppe klassas som dressyrtant hittar rätt snabbt tillbaka till gamla hopptakter;). Även om vissa saker förstås kan bli mycket bättre. Men det är faktiskt riktigt skoj att hoppa igen! Är bara tredje gånge Barbie ens hoppas uppsuttet. Men det är ungefär lika enkelt som med allt annat med henne. Näst helg har klubben här en lokal hopptävling och jag tänkte nog allt vara med där. Så idag hoppade vi en liten 70cm bana och även den otäcka orangea lådan. Den är ungefär det otäckaste som kan vara med här på en tävling och den var inga problem. Hon vinglade lite mot den, men är ju en fördel som vuxen ponnyryttare att det är enkelt att hålla om och rama in.


 


 


 


 


 




Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards