Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av My Jeppsson - 20 augusti 2012 01:45

En och annan undrar hur jag hinner med mitt liv med hästar och jobb. Tja, det handlar förstås om en aning timemanagement och en mycket stor portion tidsoptimism. Så här har min senaste vecka sett ut:


Måndag: Jag var ledig. Att vara ledig för mig innebär att jag sov till tolv typ, var iofs uppe en sväng vid sju och släppte ut hästarna, åkte till stallet igen vid ett, gjorde klart basic och ställde mig sen och skurade Barbies box. Halv fyra for jag in till Sundsvall för att sätta in pengar på banken-det går ju numera inte att göra här i min by för banken hanterar inte kontanter. Det är så dumt att jag faktiskt funderar på att byta bank.

Halv fem hade jag en träning på Alnö med duktiga Josefine och hennes Bellie. Gick riktigt bra! Är dessutom väldigt kul att ha träningar för man tvingas analysera hur man själv löser problem och sen sätta ord på vad man faktiskt gör. Mycket nyttigt! På vägen tillbaka till stallet for jag förbi Birsta och handlade lite, bla kalk så att vägarna i boxarna ska bli fina.

Var tillbaka i stallet till halv sju och då skulle jag och lilla Ida rida ut en sväng. Ida är en toppentjej som hjälpt mig ibland med Barbie när jag varit iväg. Så jag red Bello och Ida red Barbie. Är så kul att se hur Barbie blir med en liten lite mindre van ryttare i sadeln-med mig kan hon vara riktigt pigg och studsa runt och busa till det i skogen-men med lilla Ida är hon världens snällaste! Underbara lilla ponny!

Kom hem vid 22-tiden och åt lite. Sen tillbringades en större del av kvällen med datorn i knät och så kollade jag på the Newsroom.


Tisdag: Släppte ut hästarna på morgonen och började sen jobba kl tio på Equeen. Fick helt vansinnigt ont i magen och blev hemskickad kl 17. Gick och la mig när jag kom hem och tog mig till stallet först vid åtta. Skrittade ut en sväng barbacka med Barbie. Det är min form av terapi.


Onsdag: Utsläpp även denna morgon och tillika jobb på Equeen. Efter att jag slutade for jag direkt till stallet för nu var Junos box tvungen att bli klar! Skurade som en tok hela kvällen och Barbie fick vila. Kom hem från stallet vid 22 även denna kväll.


Torsdag: Inget utsläpp sov till tio. (Men snoozade till tolv:p). Åkte till stallet vid ett och gjorde klart det sista i Junos box. Vid tvåsnåret for jag Elin och Maja till NRF för att hämta Juno från lastbilen. Han åkte halv sju på onsdagmorgonen från Varberg och hade sovit i Sthlm under natten för att sen fortsätta resan norrut. Han såg lite förundrad ut över vart han hamnat men gick ändå rakt på släpet för sista biten hem:). Som sagt älskar jag ponniernas underbara psyke!

På eftermiddagen hoppade jag och Barbie lite och så fick Juno komma ut i sin nya hage. Alldeles ny och väldigt hingstanpassad med högt staket.

Var hemma om och åt, sen for jag tillbaka till stallet vid åtta och pysslade med båda ponnisarna. Natten tillbringades som vanligt med datorn i knät och så såg jag de sista avsnitten av the Newsroom.


Fredag: Släppte ut hästarna, sov lite. For till stallet och skrittade en sväng barbacka på Barbie. Hon var väldigt mör efter hoppningen:/. Började jobba i taxin vid fem.


Lördag: Slutade jobba vid fyra på morgonen, släppt ut hästarna vid åtta, sov lite till och åkte till stallet vid ett. Ina fick prova Barbie lite som fortfarande var lite matt i kroppen. Är väldigt intressant att se sin häst från marken och det är tydligt att hon behöver mycket mer styrka. Tveksamt om det hinner bli någon dressyrstart nu i höst alls. Men lite hoppning kan hon få gå iaf:).

Började jobba vid fem.


Söndag: Kom än igen hem från jobbet fyra på morgonen, släppte ut hästarna kl åtta och damp sen tillbaka i sängen igen. Sov till ett, for till stallet och fixade. Började jobba klockan tre. Slutade runt tolv och nu sitter jag här i soffan med datorn i knät. När jag jobbar såhär på söndagar blir det alltid vilodagar för hästarna. Planerar alltid ridningen beroende på hur jag jobbar.


Något som jag ofta kommer på att glömma och inte lägga undan tid för är att äta. Det blir mycket skräpmat i taxin dessutom och jag äter en konstant dos av Omeprazol för magkatarr plus migränförebyggande i form av Inderal. Inderal har varit en riktig lifesaver för mig då jag haft jätteproblem med migrän. I vintras kunde jag ha två-tre ordentliga anfall i veckan. Extremt tröttsamt och mycket jobbigt. För tillfället är det nere på ett ordentligt anfall varannan vecka-fortfarande jobbigt men mycket bättre!


Så nej, mitt liv är inte hälsosamt. Men jag kan ärligt säga att jag har det precis som jag vill:).


Juno spanar över sina nya domäner:)

 



Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards