Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 30 augusti 2012

Av My Jeppsson - 30 augusti 2012 12:11

Idag var det dags för andra uppsittningen på fina Juno. Gick som en dans att sitta upp själv och att inte bli uppkastad. Red lite på linan först och travade och gjorde några få övergångar mellan skritt och trav. Elin fick hjälpa till med drivningen från marken.annars gick det utmärkt:). Eftersom han kändes så stabil så släppte Elin oss och vi travade runt lite själva. Det som är meckigt och som kommer att bli utmaningarna är förstås framåtbjudningen och det faktum att han är hingst. Han drar sig mot hästarna som går i hagen bredvid banan och överlag börjar han bli lite tuffare när vi går förbi andra hästar. Jag är väldigt nogrann med hur han uppför sig och det är bättre att sätta övertydliga gränser nu med en gång från början. Det svåra är förstås att göra det med ryttare på ryggen när även det är så väldigt nytt.


Kommande för Juno är en eller två uppsittningar på banan till, sen så ger v i oss ut i skogen istället. Galoppen är bättre att ta där från början med draghjälp av annan häst.


Det var dessutom en ytterst sällsynt dag i mitt liv. Ungefär tre dagar om året är jag morgonpigg. Detta var en sådan dag. Släppte ut hästarna vid halv sju, mockade och gjorde klart. Satt upp på Barbie innan klockan var slagen åtta. Det är liksom inte att jag ogillar morgnar-det är väldigt härligt ute då, jag avskyr att ta mig ur sängen. Det är så varmt och skönt under täcket!


Ridningen av Barbie gick sådär. Har i princip bara ridit i hoppsadeln de senaste två veckorna och det är ett mord på min sits. Jag har kämpat som f-n rent ut sagt för att sitta vackert, och jag kan helt klart säga att införskaffandet av en Childeric gjorde det hela mycket lättare:D. Men varken på detta passet eller de senaste två i Childericen på den prickiga ponnyn har jag hittat någon ridkänsla. Kommer inte till ro i sadeln och klarar inte riktigt av att komma till ridning. Ah suck. Tänkte ta och boka träning till nästa vecka för nu är det minsann verkligen välbehövligt!


Dessutom vänder vinden fort i mitt huvud. Nu är jag tillbaka till att skita i hopptävling för att jag helt enkelt tappar ridkänslan i dressyren. Det är ju dressyren jag tycker är roligast! Så ev blir det trots allt en dressyrtävling nästa helg. Är den sista lokala dressyren här uppe för säsongen så hade väl egentligen skullat passa på. Red igenom programmet idag (L:B1) och det kändes hyfsat. Allt sitter men formen och övergångarna hade allt kunnat vara bättre.

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards