Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 5 september 2012

Av My Jeppsson - 5 september 2012 12:06

Gårdagen var en pretty shitty hästdag. Innan kiro kom ut passade jag på att longera Barbie för att hon skulle vara lite uppmjukad och varm i musklerna. Ja det gick väl bra förutom att hon hostade. Flera gånger. Skit. Enstaka hostningar som är torra, inget snor i näsan och helt normal i arbete. Är tämligen säker på att den där infektionen (som inte kommer från ridskolan trots att i princip alla hästar där hostar mer eller mindre sen de köpte två hästar från en ökänd hästhandlare) har gjort henne kroniskt känslig i luftvägarna:(. Inte så himla roligt när man försöker göra sitt allra bästa för en häst som inte ens är min egen.


Sen skulle hon behandlas. Fanns lite spänningar här och var men enligt kiro var hon "inte värre än nån annan häst". Det mesta satt just i högersidan och tja det är inte så konstigt med tanke på hur jag satt fast i högersidan. Hade varit betydligt konstigare om där inte var nåt i den sidan. Hade också varit konstigt om det inte fanns några spänningar alls-för även proffsens hästar har spänningar och vad är då sannolikheten att en amatörhäst inte skulle ha det;).


Men men, kiro provocerade även fram en patellahakning i höger bak. Med största sannolikhet är det den som orskar att hon tappar just höger bak i nerförsbackarna. Kan bero på att hon växer (hon lär inte vara kvar på sina 139 cm som hon mättes till i vintras, eller tja hon var 141 egentligen men mättanten var snäll), eller så kan det vara en lättare överansträngning av bakknäna som gör henne instabil och sladdrig.


Red en sväng i skogen nu på förmiddagen. Travade nån liten minut och galopperade en mkt kort bit. Hon kändes supermjuk (även åt höger), positiv och hon hostade inte alls. Det finns hopp alltså:D! Det allra bästa var att jag kände mig helt rak i sadeln för första gången på länge! Hade inte ont i högerbenet heller (brukar komma en strålande känsla efter typ en halvtimme i sadeln annars...). Kändes så himla skönt och det känns som att ridkänslan är på väg tillbaka!


Men nu har jag iaf bestämt mig att det inte blir någon hopptävling på söndag;). Försöker odla ridkänslan istället och satsar på en dressyr nästa helg ist. Det är den allra sista lokala dressyrtävlingen här uppe för säsongen...



Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards