Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 11 september 2012

Av My Jeppsson - 11 september 2012 22:24

Förra veckan kräkte jag lite över väldigt unga tjejers väldigt ytliga bloggar. Känner att jag behöver framhäva att det faktiskt finns en och annan av dessa unga tjejers bloggar som inte är så tokiga och som dessutom ger inspiration till att skriva. Ikväll läste jag nämligen ett inlägg där en ung (och klok) tjej skriver att hon har mått väldigt bra senaste veckan efter att ha sorterat bort negativa männsikor i omgivningen och inte heller tar onödiga diskussioner som hon vet riskerar att spåra ur. Absolut ett mycket klokt initiativ till att leva ett behagligare liv! Och ärligt talat önskar jag att jag resonerade lika i hennes ålder (eller ööh, fortfarande..?).


Risker med att sortera bort all negativitet och att inte vilja ta diskussioner finns dock. Det är ganska nyttigt att ifrågasättas och också väldigt utvecklande att lära sig att hantera en diskussion med mål att den inte ska spåra ur trots att man inte tycker lika med den andra parten. Detta är en ädel konst som jag inte behärskar. Och det beror inte på att jag flytt diskussioner-utan snarare för att alla andra är dumma i huvet som inte fattar att jag har rätt. ( Ja, det var ironi. Faktiskt.) Man behöver heller inte tycka lika om saker för att komma överens, det är skillnad på sak och person. Det är förstås också viktigt att respektera att andra tycker olika, vilket jag försöker göra. (Nej, nu var jag inte ironisk.)


Det gör mig dock aningen beklämd när ovan nämnda bloggare bestämt sig för att inte skriva "åsiktsinlägg" på bloggen. För mig är inte åsikter per defintion något som ska förknippas med negativitet. Men tyvärr gör de så lätt det. I synnerhet i bloggvärlden har jag insett. För har man en åsikt handlar den väldigt ofta om att klanka ner på något som INTE är bra. Det kan vara ett bett, ett märke, en ryttare, en ridstil, en hästras, en överdomare-det kan vara precis vad som helst. Och självklart kan man (och ska man) kritiskt kunna granska något-men det finns inget som är alltigenom skitdåligt (eller jo, det kan väl vara ett pessoabett). Svårigheten med att ha en åsikt är att kunna lyfta fram det som är positivt också och inte bara hänga upp sig på det dåliga. Tex att det går att kapa av ringarna på ett pessoabett och då får man ett alldeles vanligt trevligt bett att rida på;). Att se lösningar och vad som är bra är en bra mycket större konst än att hamna i en tyckande negativ spiral.


Klart att man ska få lov att ha åsikter, hur skulle jag annars överleva?



Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards