Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 25 september 2012

Märken och Animo

Av My Jeppsson - 25 september 2012 14:57

Då och då (eller egentligen rätt ofta) poppar det fram en tråd på Buke som handlar om hur mycket märkeskläder folk har i garderoben. Svaren varierade förr mycket kraftigt mellan budgetlägret och lyxlägret. De som bara köpte budgetsaker från Hööks och Börjes och de som aldrig skulle kunna tänka sig att använda annat än Pikeur, Kingsland och Whitaker. Men jag anar ett visst vindbyte kring detta. Fler och fler säger sig iaf att blanda dyrt och billigt.


Men jag undrar jag om inte det fortfarande är precis lika viktigt att man måste framhålla hur mycket man har betalat för en viss produkt? Inte minst visade det sig i vinterns hetaste debatt-när loggorna höll på att bli förbjudna på tävling! Herregud vad debatten gick högt. Kan inte minnas att det någonsin har diskuterats på liknande sätt någonsin inom ridsporten. Eller möjligen rollkuren, men jag tror faktiskt inte ens att den diskussionen är jämförbar i svensk ridsport.

 I vinterns galna debatt var jag väldigt positivt inställd till att begränsa de stora loggorna. Kändes lite som om jag var ensam i Sverige om att tycka att en begränsning skulle kunna vara bra. Varför ska folk betala för att se ut som reklampelare? De säger oftast som svar att de betalar för designen av produkten och inte för märket. Nja, det köper jag inte. Det är väldigt naivt att tro att man själv inte blir påverkad av att andra har på sig märkeskläder osv. Det är liksom inte rimligt att en Kingslandmössa kostar 750:- bara för att det står "Kingsland" på den. Det finns exakt likvärdiga mössor för 99:-. Och ändå köper folk den dyra Kinslandmössan när enda skillnaden är texten. Det blir liksom väldigt dumt att tro att man då inte gladeligen betalar för just märket.


Själv gillar jag verkligen Pikeur. Snygga kläder med bra passorm. Det är också rätt moderata med sin märken. Det finns oftast bara ett litet tryck vid bröstet och ev något i nacken. Tycker det är alldeles lagom mycket reklam för märket på plagget då. Och ärligt talat VILL jag att det ska synas att det är Pikeur jag har på mig. Lite diskret visserligen men jag VILL ju att det ska synas att jag har den goda smaken att väla Pikeur framför något annat märke och dessutom betala för det. Som jag tidigare har skrivit har jag länge varit skeptisk till Kingsland. De har verkligen nischat sig med enorma loggor! Enorma loggor är inte riktigt min grej och de stör mig verkligen. Men jag börjar tina upp inför märket och dessutom tycker jag att de numera har snygga alternativ med mindre loggor på:).


Slutsatsen på det här är väl att jag jag faktiskt utgår från att alla andra är precis som jag och VILL att det ska synas att de köpt dyra märkeskläder. Men i Jantelagens Sverige går det inte att säga rakt ut;).


Jag var så otroligt skepisk till Animos reklamkampanj för deras vår/sommarkollektion i år. Modeller i pumps i en verkstad kändes liksom bara fel. MEN jag måste säga att jag älskar deras höst/vinterkampanj. Jättesnygga bilder som är dansinspirerande, och ridning är väl trots allt en sorts dans? Ridkläder ska visas att de går att röra sig med och bilderna är vansinnigt snygga! Inga pumps i sikte heller;)


 


 


 


 


 


 


 


 


Visst är det en snygg kampanj!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards