Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 4 oktober 2012

Av My Jeppsson - 4 oktober 2012 14:34

Väldigt ofta kommer jag tillbaka till ämnet kring att ha åsikter, att uttrycka åsikter och att åsikter inte betyder att man "hatar" eller tycker illa om någon. Denna gången har jag åsikter om andra som har åsikter. Under veckan pågår avelschampionaten för fullt i Flyinge. Hoppningen följer jag inte alls för jag räknar ändå kallt med att det är en häst vars namn börjar på C som vinner åtminstone två av fyra ålderskategorier. För det är alltid hästar på C som vinner i hoppningen. Däremot håller jag mig uppdaterad på dressyren. Försöker tittar på livefeeden men den är inte av särskilt fantastisk kvalité. Är ändå mycket tacksam över att den finns!


Jag läser också alla referat på Ridsport och även nya Dressyrjournalen på fejan. Ridsport har alltid varit mycket politiskt korrekta i sina referat från alla tävlingar. Eller ja, politiskt korrekta är kanske fel ordval-de ser helt enkelt till att aldrig stöta sig med någon eller vara särskilt kritiska. Vilket är helt förståeligt. Ridsporten är en liten ankdamm och börjar de stöta sig med de stora ankorna kommer inte de små heller vilja prata med dom. Allt är politik även i hästvärlden.


Därför blev jag glad över att det kommit ett nytt forum med referat från samma tävlingar-Dressyrjournalen på facebook. Min förhoppning var att det kanske skulle reflekteras lite mer kritiskt-i synnerhet när det är en redan mycket kontroversiell person som är skribent. Blev mycket förvånad över hur tandlöst det första referatet var. Det antydes om en oren häst, med all sannolikhet densamma som Ridsport repporterade blev utblåst i lilla finalen (och är verkligen "lilla finalen" rätt benämning?). Eftersom jag inte heller kan låta bli att uttrycka min åsikt till skribenten att jag tycker att hen (japp, jag kan också vara politiskt korrekt) hade kunnat skriva vilket ekipage det gällde fick jag som svar att hen inte var ute efter att peka ut någon specifik. Utan det handlade om hur domarna dömer som var fel. Ja alltså, nu vet inte jag-men att peka ut domarna känns väldigt specifikt.


Men det är förstås inte lätt att ha åsikter i en mycket liten värld. Någon känner sig alltid trampad på, förorättad osv. Ska man skriva får man nog vara tämligen hårdhudad. Den mest hårdhudade och uppskattade skribenten någonsin från de avelsrelaterade visningarna är Johan Iversen. Det var förstås mycket subjektivt skrivet men han vågade då sticka ut näsan och stå för sina åsikter. Mycket uppfriskande i hästsporten lilla ankdamm!

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards