Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av My Jeppsson - 6 oktober 2012 14:49

Fyra timmars sömn blev det till slut i natt. Är ytterst tacksam över att katten Klas inte roade sig med att väcka mig under de få timmars sömn jag hade att tillgå. Det är annars en av hans största hobbier. Tillsammans med att döda toarullen ligger den nog på delad förstaplats över "saker som är roliga att driva mig till vansinne med".

Begav mig till stallet och släpade in blöt ponny från hagen. För naturligtvis regnade det. Fördelen med det var att manen redan var blöt så jag snabbt kunde fläta. Det var nog iofs dom fulaste knoppar jag gjort på många år. Jag gillar inte att tävla utan fasta starttider. I synnerhet inte när det är på klubbnivå för det är helt omöjligt att beräkna tid! Det var dessutom en domare som jag inte riktigt vet hur snabb hon är så jag visste inte om jag skulle vara stressad eller kunde hålla mig lugn. Den bästa uppladdningen jag vet inför tävling är att stå och fläta samtidigt som jag lyssnar på P3. Idag var dock hela stallet fullt av barn så kan ju inte säga att jag var helt mentalt avslappnad..


Men vi skrittade ner till banan och jag kände mest att jag längtade efter sängen. För det inte bara regnade-det blåste också. Jag som brukar säga att Norrland är så härligt för att det aldrig blåser. Hmm, jag hade lika gärna kunnat befinna mig mitt ute på Österlen kändes det som. Blä. När jag kom ner var det fem ekipage innan mig. Tänkte att det har blir ju alldeles lagom och började trava på rätt spänd ponny. Red fram med övergångar och tempoväxlingar i en knapp kvart. Då var det tre ekipage innan mig. Rätt bra i tid tänkte jag igen. Nja, lite fel där tydligen för jag fick skritta och skritta och skritta lite till. För det skulle tydligen vara en prisutdelning innan min klass började. Så jag skrittade lite till.


Till slut kom vi iaf in på banan och hon var lite spänd för domarkuren så jag red runt där så mycket jag kunde. Travade och red rätt snabba övergångar för att få henne snabb på hjälperna. För mig har det varit jättesvårt att verkligen komma till ridning inne på banan så jag får kämpa lite för att hålla koncentrationen och inte själv börja flaxa runt och tänka på publik(inte för att dom är så många på dressyren:p)/andra ekipage/staketet/domarkur osv osv. Det sattes lite på prov när jag red upp på medellinjen och skulle börja programmet-en ordentlig vind tog tag i några staketsektioner och välte omkull dom. Fick göra om uppridningen pga det men jag klarade av att fokusera om och rida ordentligt. Programmet kändes bra men jag är lite sur över galoppdelen där jag tabbade mig och tappade yttersidan. Vet inte riktigt vad jag höll på med. Galopplängningarna blev dåligt förberedda och upptagen var inte alls så bra som de kan vara.


Fick 68% vilket jag är väldigt nöjd med:). Vi blev därmed klubbmästare för seniorer vilket är jättekul trots att klassen var väldigt liten:p. Tröstar mig med att vi hade dagens högsta % av alla startande totalt sett också.


En skev liten bild på oss, bättre kommer så småningom!

 


Nu måste jag ta och sova igen lite så jag orkar köra runt på fyllon även i natt. Om vädret är lika shitty imorgon vette sjutton om jag är med på hoppningen. Känns som om den inte är jätteprioriterad ändå för oss.

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards