Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 24 oktober 2012

Av My Jeppsson - 24 oktober 2012 21:06

Den där handen är inget vidare idag inte. Ska till vårdcentralen imorgon och då förhoppningsvis få en remiss till röntgen. Min kära stallägares spontana reaktion är hon såg svullnaden var att hennes gubbe (haha, ja du Kjell, jag kallar dig minsann gubbe:D) hade en precis likadan svullnad när han kört i diket med en trakor. Det blev operation och gips i sex veckor. Jag är inte så sugen på det.


Liten svullnad:

 


Så istället för den planerade ridningen ikväll blev det foderträff istället. Mycket gammal repetion om grovfodrets viktighet men fick också lära mig lite nytt. Bla att zink i foderstaten kan hjälpa otroligt bra mot mugg och andra hudåkommor. Zinken hamnar varken i blod eller muskelvävnad utan går direkt ut i huden där den lägger sig som ett skyddande lager. Väldigt intressant! Föreläsaren tog även upp att fång ökar mycket och att dödligheten i fång är som högst i januari-mars trots att fallen är som flest i juni. Också mycket intressant fakta.


Det var en alldeles lagom föreläsning som skrapade på ytan om det komplexa med hästens matsmältning och behov. Är väldigt glad att föreläsaren tog upp vikten av grovfoder och även den nya studien där travhästar enbart fått govfoder och ändå presterat mycket bra trots att hon var representant från ett foderföretag. Visst gjorde hon naturligtvis reklam för sina produkter och man kände att man helt enkelt måste ha dom, men på det stora hela var hon väldigt nyanserad kring hästens välbefinnande.

Aj

Av My Jeppsson - 24 oktober 2012 01:51

Hmm, den där handen som jag inte vet vad jag gjorde med när jag föll från ponny är nu rätt obrukbar. Har lokaliserat det mest onda till pek- och långfingerfästet sas. Funderar om det kanske borde röntgas imrgon. Men skulle tro att det bara är ordentligt stukat. Har börjat svullna lite över knogen iofs. Får se hur det känns imorgon. Men rida kan jag nog glömma. Suck.


Nu finns dock filmen på Adelinde och Parzival från Odense på tuben. Tycker att det ser lättare ut fram och stången är inte lika vinklad längre. Han har visserligen fortfarande tendenser att gapa, men även solen har sina fläckar.


http://www.youtube.com/watch?v=x8eTIuj8mbo

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards