Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 25 oktober 2012

Av My Jeppsson - 25 oktober 2012 23:01

Blev ytterligt förvånad när jag kom till stallet och såg att det snöade. Otroligt. För bara några dagar sen verkade det som om det aldrig skulle sluta regna. Och helt plötsligt frös allt bara till is och det blev vinter. Än igen är det aningens hopplöst att vara utan ridhus. Än är ridbanan ridbar men det kommer inte ta många dagar om det ska vara så här kallt tills vi är förpassade till att skritta innan snön kommer. Får kanske försöka ta mig till ridhus trots allt..


Red på banan iaf och nu sitter den förvända galoppen riktigt fint:). Är supernöjd med henne och hur enkelt hon har för att balansera sig. Har allt hopp att hon kommer att vara riktigt klar och stark att starta L:A redan i mars. Som helt enkelt är den närmsta tävlingen i planeringen nu. Stor nackdel med norrland att det knappt finns några tävlingar. En i mars, en i april och en i maj! Helt otroligt egentligen. Hade nästan varit värt att flytta söderut bara för att kunna tävla mer.


Läste även förslag i nya TR att ponny som tävlat som häst ska kunna tävla som ponny igen under samma år-som jag förstod det. Blir dock inte helt klok på hur dom menar? Min tanke är att både Juno och Barbie kommer att få tävla dressyr som stora hästar men tävla hoppning som ponnyer nästa år. Det borde inte vara ett problem tycker jag eftersom de i hoppningen ändå går avdelning B. Fattar inte varför avdelning B i dressyren försvann för ponny. Känns så himla dumt att motarbeta att vuxna som utbildar ungponnier ska kunna komma ut och tävla. Jag tycker det känns helt vansinnigt att lägga ansvaret för utbilding av ponnierna på barn i synnerhet eftersom det är alldeles för få av dessa barn som har ett tillräckligt nära samarbete med en tränare.

Av My Jeppsson - 25 oktober 2012 14:41

Att det kan vara svårt för toppryttare att behålla hästarna i stallet är något som vi hela tiden påminns om när man följer ridsportnyheterna. Men att Sara Algotsson ska behöva förlora sin mest lovande up and coming star efter att ha tagit silver på OS känns bra märkligt. Hur tänker ägaren? Inte bara att hästen ska säljas, det kan jag väl förstå då det handlar om stora summor, men att hästen tas från Saras stall för att ställas i ett försäljningsstall. Det verkar ju lite dumt? Såna saker får mig alltid att tänka att vi genom media aldrig får den hela bilden av de flesta händelser. Det måste finnas mer bakom som vi gräsrötter inte får reda på.


Senast jag hade samma känsla var när det stod klart att Patrik Kittel avbröt samarbetet med Peterhof och därmed förlorade Donna Unique och Sezuan. Motivationen att Patrik vill koncentrera sig på sina egna hästar, sin egen anläggning och tycker att det är jobbigt att pendla till Peterhof köper jag inte. När man har en sån sponsor i ryggen som köpt två av världens mest lovande unga hästar åt en slutar man inte rida dom för att det är jobbigt att pendla. Jag anar en uggla i den mossen.


Vad det gäller Sara och Mrs Medicott hoppas jag att insamlingen som är startad på facebook kan hjälpa henne att få behålla sin stjärna och att det i sin tur leder till fler medaljer. Gå gärna med i gruppen och skänk nån hundralapp!

http://www.facebook.com/#!/groups/297479080360753/?fref=ts


Handen är fö väldigt mycket bättre redan idag:). Bokade av tiden på vårdcentralen och tänkte ut och skritta en sväng strax. Med sadel.

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards