Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 29 oktober 2012

Av My Jeppsson - 29 oktober 2012 18:23

Nog för att det kom lite snö redan förra veckan, men jag blev ändå förvånad av det väldigt ymniga snöfallet som kom idag. Till skillnad från väldigt många andra gillar jag verkligen snön! Red ut i skogen med Barbie och det gick att både trava och galoppera-om än under mycket kontrollerade former. Barbie är helt galet pigg vilket medför att galoppfattningarna är härligt explosiva:D! Hon kändes väldigt nöjd med att få röra på sig. Vädret är galet opålitligt för tillfället och det verkar som om det kommer att bli regn i natt och senare i veckan flera plusgrader igen. Suck. Hade hellre önskat ett par decimeter snö istället!


Läste ett himla härligt reportage på Eurodressage om japanen Hiroshi Hoketsu. Han var OS i Londons äldsta deltagare med sina 71 år. Den yngsta var amerikanska Reed Kessler som deltog i hoppningen blott arton år gammal. Det går inte att förneka ridsportens unikhet med så stort åldersspann på ryttarna och det uppenbara att män och kvinnor tävlar på lika villkor mot varandra. En fantastisk sport helt enkelt.


Det som jag dock tyckte vara finast i artikeln om Hoketsu var hur han berättar om sin häst Whisper. Hur hon föredrar män, hennes intelligens, hur hon älskar uppmärksamhet och att det aldrig går att tvinga henne til något utan allt handlar om att samarbeta. Han framhåller hur att han på tävling först måste få henne avslappnad och om han lyckas med det kan han koncentrera sig på att göra sitt bästa. Han avslutar väldigt ödmjukt med det viktiga är att försöka känna in hur ens partner tänker och känner, när du kanna tanken och de fysiska förutsättningarna då vet du hur du ska göra. Han lägger även till att man aldrig ska ge upp. Även om Hoketsu inte tillhör "de största" ryttarna är han på alla sätt en förebild.


 

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards