Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 22 november 2012

Det viktigaste

Av My Jeppsson - 22 november 2012 00:53

När man har häst så har man förstås också ett stort ansvar. Alla vi olika hästägare hittar också olika "käpphästar", saker som är extra viktiga för oss. Naturligtvis är helheten det viktigaste och förhoppningsvis vill alla hästägare sin hästs allra bästa. Blev lite inspirerad av en annan blogg där det skrevs om hästägarens nojor om vad som var viktigt för henne. Blev lite nervös när jag läste det då jag inte alls kände igen mig:o. Jag nojar inte särskilt mycket om hästarna även om jag nog kan vara väldigt tramsig med vissa saker.


Jag fullständigt avskyr lite strö i boxen. Massor av spån ska det vara och jag måste erkänna att jag saknar att ha häst på halm. Sömnforskning på häst visar att hästarna ligger ner dubbelt så mycket på halm, de får också ett naturligare beteende då de har möjlighet att pilla runt i halmen och har något att tugga på. Tyvärr är halm hårdvaluta här i norrland. Så spån it is och jag försöker kompensera med mycket spån istället så att de iaf ska vilja ligga ner mycket. Med tanke på hur spåniga båda två är om morgonen gissar jag att dom gör det också:).


En annan sak är att jag omöjligen kan banta en häst. Att ge dom hö precis på minigränsen (1kg ts/100kg) ger oftast alldeles för lite tuggtid på ett dygn. I synnerhet nu när de inte kan tugga på ngt i hagen och som sagt att de står på spån. Därför är alltid mina hästar lite för tjocka:p. Barbie äter nu ca 10kg och Juno ca 12 kg. Hade jag kunnat hade de fått gå på fri tillgång, men det experimentet med Barbie slutade att hon i princip rullade fram. Vi har helt enkelt alldeles för bra hö.


I övrigt så känner jag mig nästan dålig i jämförelse med många andra hästägare. Jag pysslar inte så hemskt mycket med hästarna:o. Ska jag rida borstar jag bara av och har oftast hästen klar på tio minuter. Borde också putsa min utrustning mer och det kan vara så att jag har Sveriges mest misshandlade Childeric:o.


..eller vänta helt utan andra nojor är jag inte. Är en fullständig täckesmaniker:D! Mina hästar är välekiperade i fina täcken och garderoben fylls ständigt på med täcken i nya tjocklekar och färger. Tror jag hittills med ponnierna är uppe i 15-16 täcken som de delar på:o. Väldigt bra att de har samma storlek:D.


...och just det en sak till. Jag kan inte göra samma sak i ridningen två dagar i rad. Möjligen ut och skritta/rida i skogen men då varierar jag garanterat vägen ist. Är helt omöjligt att rida två dressyrpass på raken för då tycker jag synd om hästen att den ska jobba två dagar på ridbanan. Jag inser det orimliga i detta, men fixideér är ganska sällan särskilt rationella. Och variation skadar inte så det funkar för oss:).


Men det är nog allt. Tror jag:o.

 
 
jossan

jossan

22 november 2012 10:11

Hahaha. :D Kan de vara mitt inlägg måntro? ;) Men jag är ju extrem! Så du ska inte känna dig orolig. :-P Jag hade tyckt de varit jätteskönt att skippa alla dessa nojor. Jag har blivit liiiite bättre sen jag skrev dedär inlägget, och gudars vad skönt de är att slappna av lite. :-)

http://minfux.blogg.se

My Jeppsson

22 november 2012 14:31

Haha, japp ditt inlägg var ganska extremt;). Tror dock att det är ganska vanligt bland ambitiösa hästägare att det går överstyr. Jag var nog likadan förr, men nu har jag blivit äldre och aningen mer avslappnad:p.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards