Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 2 januari 2013

Aldrig riktigt nöjd

Av My Jeppsson - 2 januari 2013 23:47

Det är kanske för att man är hästmänniska som man aldrig blir helt nöjd. Det finns ingen ryttare som kommer ut från en bana och säger att precis allt var skitbra. Dom säger först "ah vad skänkelvikningarna/bytena/längningarna/ var bra" och fortsätter lika fort med "MEN vi måste jobba på rakriktningen/övergångarna/händerna". Aldrig riktigt nöjd helt enkelt.


Barbie gick på banan idag för jag tänkte att idag lär den vara bättre ån gårdagen eftersom det är lite kallare och det hade kommit nån cm snö under natten. Tji fick jag för nu hade dom äntligen plogat. Hysteriskt ojämnt och i stort behov av sladdning. Så det blev ett kortispass. Red på bett för första gången på ett tag då jag bara lallat i skogen på hacket. Är inte så tokigt att rida på hack som variation. Det avslöjar väldigt mycket om rakriktingen inte är bra och huruvida hästen är jämn i sidorna eller inte. Så idag kunde jag korrigera lite mer på bettet och hon kändes toppen! Väl framme till handen och mjuk:). Hade bara underlaget varit bättre...


Juno fick skor mitt på dagen idag. Han är måttligt road av övningen "stå stilla" och han är lite överallt. Men men, skorna kom på och nu är han vintersäkrad. Red nere på stora banan med honom i kväll och satt upp direkt utanför stallet och red ner. Gick jättebra och han känns rätt säker att sitta på. Nere på banan var återigen bjudningen nån helt annanstans än hos oss. Men men styrningen var ju bra. Skrittade hem efter en knapp kvart och han gick som om han aldrig gjort annat:). Imorgon blir det skogsridning och sen håller vi nog oss där januari ut. Bjudningen kanske finns bland granarna?


Måste också säga att jag blir väldigt glad av era kommentarer! Jag gillar att skriva och när jag sitter i taxin hinner jag dessutom tänka alldeles för mycket-en blogg är en rätt bra ventilationsplats för mina filosoferingar har jag insett:).

 
 
Ida

Ida

3 januari 2013 09:56

Du skriver på ett fantastiskt sätt!!!!! Du är rolig/fyndig när du skriver som tillexempel: Bjudningen kanske finns där bland granarna ;) haha.

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar: idaengberg.blogg.se

Kramar Ida

http://idaengberg.blogg.se

 
Linda

Linda

3 januari 2013 17:41

Jag är glad att jag snubblade in på din blogg, den är väldigt trevlig och även om vi inte tänker lika om allt så har du väldigt mycket klokt att komma med.
Jag hoppas att ett av dina nyårslöfen är att blogga mer ;)

http://stjarnstralar.blogg.se

My Jeppsson

3 januari 2013 18:28

Inte behöver man tycka lika om allt:). Alla vägar bär till Rom som dom säger och när det kommer till hästar finns det inte bara en "rätt" väg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards