Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 1 april 2013

Om att vara rädd

Av My Jeppsson - 1 april 2013 13:52

  Eurodressage publicerar väldigt mycket bra och aktuella artiklar från tävlingar, visningar, om kända ryttare osv osv. En artikel som jag nyligen fastnade för var om rädsla hos toppryttare (http://www.eurodressage.com/equestrian/2013/02/04/classical-training-letting-go-fear). Dressyrsporten ska ju vara den säkra "tantsporten", men med dagens moderna högenergiska hästar är så inte fallet. Även toppryttare kan bli rädda när hästarna far omkring.


Jag har verkligen aldrig varit en tuff ryttare utan snarare alltid varit ganska mesig. När jag fick min första häst-ett fyrårigt halvblod var jag precis livrädd för henne. Hon var spökig och kastade sig ofta i 180-gradersvändningar och jag åkte i backen. Första året vågade jag knappt rida ut. Och när jag väl red ut var det med pessoabettet i munnen och hållandes hårt i handbromsen.


Men så hade jag en stallkamrat som tyckte att jag var dum mot min häst och tyckte att jag absolut måste rida ut. Så ärligt talat fick jag väga rädslorna mot varandra-att vara rädd för att rida min egna häst eller att vara rädd för att vara "den där tjejen som inte vågar rida sin egna häst". Att vara "den där tjejen" var för mig det värsta. Så en dag tog jag mig i kragen, hängde på både graman och pessoabett (om jag nu minns rätt, detta var en himla massa år sen:D) och gav mig ut till skogen för att galoppera på en äng som låg där i en glänta. Benen darrade och jag hade knappt styrka att ens stå i stigbyglarna. Och så började jag galoppera och hästen var förstås heltokig. Men jag höll i mig och drev på och tänkte att nån gång måste ju hästen bli trött. Det blev hon rätt fort och då galopperade jag lite till när hon var snäll. Jag gjorde så ytterligare några gånger och det gjorde underverk! Jag vågade rida min egen häst och självförtroendet växte.


Jag red fortfarande som en hel kratta så fort det var ett hinder i närheten dock och vågade inte galoppera på av ren och skär rädsla. Tror att det handlade mycket om att så många tittar på en på en hoppträning. Alla bedömmer hur man rider och jag var väl medveten om hur dålig jag var. När jag kunde galoppera i skogen för att komma över den rädslan var det ingen som stod och tittade eller bedömde mig. Jag var ensam med min häst och kunde göra vad som kändes bäst för oss.


Just att konstant bli bedömd tror jag är den största orsaken till rädsla hos ryttare. Då menar jag inte bara ridtekniskt utan också hur man hanterar en lite vild häst, eller hästen behöver inte ens vara vild-helt enkelt hur man hanterar en eventuell rädsla. Istället för att koncentrera sig på sin ridning sitter man och tänker "vad ska nu andra tro om jag longerar innan jag vågar sitta upp", "vad ska andra tro om jag inte vågar galoppera" osv osv. Ärligt talat tror jag att alla ryttare känner igen sig i liknande situationer.


Fortfarande är jag ingen tuff ryttare. Men jag är iaf lite tryggare i min osäkerhet så att säga. Känner jag att jag måste longera innan jag sitter upp gör jag det, behöver jag hålla i mitt handtag gör jag det osv. Det betyder dock inte att jag inte har darriga ben då och då när jag sitter till häst. Jag har dock insett att jag har en egenskap som hjälper mig både i de situationerna och även när jag jobbar (fråga bara knarkaren som blev av med två av sina äckliga dreadlocks när han inte ville betala), när jag blir rädd reagerar jag med att bli förbannad. Blir jag rädd till häst blir jag inte arg på hästen-jag blir arg på mig själv för att jag är mesig. Så jag morrar för mig själv (eller ja, inte alltid så himla diskret) håller mig i handtaget och så rider jag på-för det finns helt enkelt inget alternativ! För det enda alternativet skulle vara att inte rida alls-och det faller på sin egen fullständiga orimlighet.


Förra helgen blev det lite nya bilder på Juno. Han har blivit mycket trevlig som valack, men arbetsmoralen är fortfarande inte på topp och bjudningen sitter inte helt. Det blir dock bättre.


 


Mitt handtag:

 


Som dock inte hjälper när han försöker resa sig, sen ångrar sig slår och nockade mig till en lätt hjärnskakning...

 


Nu kommer Juno få vila några veckor eftersom underlaget är så shitty när allt töar. Efter detta passet har han gjort ytterligare två pass där han faktiskt uppfört sig utmärkt och varit riktigt fin. Jag väntar dock på att poletten om framåtbjudningen ska trilla ner helt. Börjar fundera på om det är sadeln som är problemet då Barbie också blir lite tryckig och inte vill gå fram när hon inte gillar sadeln. Det svåra med Juno är hans alldeles för korta rygg och jag vet ärligt talat inte vad för sadel som skulle kunna passa. Men men, får prova oss fram här framöver.


 
 
Stallbruttan

Stallbruttan

2 april 2013 08:54

Du har så bra länkar på din blogg! Intressant artikel!
Strongt av dig att kämpa på ändå - det visar ju verkligen på hästarnas dragningskraft! Har tidigare stött på en person som blir ARG på sig själv när hon blir rädd, och som riktigt gormar svordomar och instruktioner till sig själv: "men räta upp dig för i ****!!" Hon är däremot alltid sammetsmjuk emot hästen, som verkar nöjd trots tjoandet där uppe. ;)
Har själv bara känt mig sådär rädd en gång, men har heller aldrig riktigt slagit mig (trots massa avramlingar), och tycker att ni som ÄNDÅ håller på är ett tufft släkte! Stå på er!

http://stallbruttan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards