Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 16 april 2013

Hingstägarnas aber

Av My Jeppsson - 16 april 2013 21:11

Varje år vid denna tiden då avelssäsongen drar igång blir en och samma debatt alltid aktuell. Nämligen "hur ska det gå med antalet betäckningar?" Ska de fortsätta minska och hur sjutton ska vi kunna göra något åt det? Tja, min spaning är att de kommer att fortsätta minska och inget stjärnsystem i världen kommer att kunna förändra det faktumet. Grunden till att det ska bli fler betäckningar är så enkelt som att fler ston blir betäckta-så långt alla med antar jag?. Då funkar det inte att de små hobbyuppfödarna behandlas med förakt från "överheten" inom aveln. Med "överheten" menar jag de gamla erfarna, hingstägarna och det kunniga folket


När man i tidningarna (och på nätet) på ena sidan läser "buhu, alla betäcker sina j-la skitston" och på nästa sida läser "buhu, antalet betäckningar bara minskar" så börjar man ju undra vad tanken är? Naturligtvis ska inte dåliga ston verka i avel. För mig är definitionen av ett dåligt sto ett sto som inte håller för ridning, har exteriöra defekter, nedärvningsbara defekter eller helt enkelt bara är fullständigt oridbara. Men om någon vill betäcka sitt söta sto som de kuskat runt femtielva L:C kasser med tycker jag inte att det är ett dåligt sto bara för att hon inte tävlat msv.


För handen på hjärtat vilka består marknaden av? Jo amatörryttarna som vill kunna tävla lite och ha roligt med sin häst. Naturligtvis finns det även en marknad tävlingsryttare som vill satsa på de stora klasserna-men hur många är dom egentligen? Jag vill inte ens ha ett halvblod för att de har blivit alldeles för tävlingsinriktade för de stora klasserna. Det är svårt att ha roligt i skogen med sin häst om den har nerver som en svårklassdressyrhäst och en ridbarhet sm bara ett proffs klarar trots att den travar som en L:C-häst. Som svar på denna spaning brukar man få att "det blir medelmåttor även i en avel som inriktar sig på att föda upp svårklasshästar". Jag skulle vilja vända på det till att "det blir stjärnor även i en avel inriktad på bra psyke och ridbarhet för alla".


...och så har vi det eviga gnället från hingstägarna. "Buhu, min fantastiska hingst får inga ston. Alla stoägare är dumma i huvet och fattar inte vad kvalitet är". Det verkar som om hingstägarna tror att stoägarna ska stå på kö utanför deras stall med sina svårklasston för att vinden har viskat hans namn. För marknadsföring är många hingstägare pinsamt dåliga på. Hemsidor uppdateras inte med varken bilder, tävlingsresultat, avkommor eller vad det kostar att använda hingsten. I dagens it-samhälle är det så vansinnigt enkelt att göra detta att det gör mig rent förbannad att hingstägarna är så pinsamt dåliga på detta!


På Buke läste jag nyss ett annat pinsamt exempel på dålig hingstägare. Han är en av våra mest tyckande personer inom avel och ridsport överlag den gode Johan Ifversen. Men att svara på flertalet mail från stoägare som vill använda hans hingst Dunhill är tydligen under hans värdighet. Stoägaren i fråga kontaktade då Dunhills ryttare och fick där svaret att han inte ska verka i avel trots att det står på Ifversens hemsida att hästen ska vara i avel. Tydlighet kan ju vara en idé här kanske.


Jag vill dock påpeka att det finns goda exempel också på riktigt bra hingstägare när det kommer till att uppdatera om sin hingst! Luxus CML, Canterbury, Gustav, Briar och Dahlwinnie är frekvent återkommande i mitt nyhetsflöde på fejan precis som Stall Waldhof och Hästaks hingstar. Jag tar gärna emot fler tips på hingstar som finns på fejan-ett alldeles utmärkt sätt för hingstägarna att nå ut till folket. För de sociala mediernas effekt i våra beslut ska inte verkligen inte förnekas.


 
 
Ingen bild

J

16 april 2013 22:17

Håller med!
Fast Waldhof tex har inte uppdaterat sin hemsida med 2013 priser osv än... :/

 
Ylva

Ylva

21 april 2013 01:25

Superhärlig blogg. Och jag håller med. det finns både bra och dåliga hingstägare.

http://ylvdan.blogg.se

 
Ylva

Ylva

11 november 2013 08:26

Mycket bra inlägg.

http://www.ylvablom.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards