Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 3 juni 2013

Av My Jeppsson - 3 juni 2013 00:46

Ja i helgen var det så dags för vår debut på riktig tävling. Vi har hunnit med några L:B-program på klubbnivå på bra procent och mitt mål för säsongen är att etablera oss i L:A. Eftersom jag då har flyttat till Norrland och att utbudet av tävling inte på något sätt kan beskrivas som stort så får man ta vad som finns. Jag hade velat rida L:A1, men det enda L:A-program som bjuds på (överallt!) är L:A3. Ganska mycket svårare med ffa den förvända galoppen på en halvvolt över banan.


Inte heller fanns det ngn lokal tävling som bjöd på detta så debuten skedde alltså på ett reginalt/nationellt meeting med distriktsmästerskapen. I princip alla startande i min klass red även msv. Men inte gjorde vi bort oss för det utan visade att ponnyplutt och jag också kan och vi red på 60%. Jag är tramsigt nöjd:D.


Tävlingsplatsen var helt perfekt för en debut. Mycket pedagogiskt med två tävlingsbanor och framridning i mitten. Hästarna hade bra möjlighet att bekanta sig med staket och bokstavsmarkeringar och behövde heller inte lämna polarna särskilt långt.


Men jag undrar lite vad folk sysslar med på framridningen. Det rids och rids och rids. Piskas och dras. Det ser inte alltid så himla trevligt ut och en ryttare borde allt fått tillsägelse för sin spöanvändning:(. Blir också nyfiken på vad planen är? Det ser ut som en del sitter och tränar på saker som borde sitta innan tävling? Eller är det kanske jag som rider fram för lite:o?


Min framridning ser ut som följer: Skrittar förstås fram först på lång tygel. Tar sen tygeln och gör först enkla halter där jag checkar broms och att hon ska vara snabb på skänkeln framåt. Sen rider jag enkla tempoväxlingar i skritten lite fram och tillbaka. Travar sen uder samma principer med skrittövergångar och tempoväxlingar. Börjar galoppera ganska snart i först en rätt fräsch arbetsgalopp som jag sen varierar i tempo. Hlea tiden har jag henne låg och ganska rund i formen. Jag varierar även ställning och böjning men är nogrann med att jag har kontroll över bogarna. Detta tar typ 10-15 minuter. Detta är exakt samma framridning som jag gör vid alla dressyrpass även hemma.


Sen skrittar jag igen. När jag efter några minuter tar tyglarna tar jag upp formen rider lite skänkelvikningar i trav och fortfarande mycket tempoväxlingar. Målet här är att tempoväxlingarna ska ske även i rörelsen-men riktigt så långt har vi inte kommit:p.


.,,och så skrittar vi lite till. Sen lite galopp. När jag tar tyglarna gör jag alltid först några lite snabba skritt-trav-skrittövergångar för att ha koll på att hon är snabb på skänkeln. Fattningen gör jag sen ur skritt och börjar i vårt enkla varv. Varierar tempo och rider lite förvänd på först stora spår som se blir mindre. Dock inte mindre än vad som krävs i programmet. När detta är checkat i båda varv så är ponny uppvärmd och jag skrittar tills vi kommer in på banan.


Väl inne på banan rider jag runt och håller mig ett par varv uppe volten vid domaren eftersom det kan vara lite tittigt. Försöker få in så många övergångar som möjligt här också.


Tja, så här gör jag iaf. Vissa hästar behöver säkert mer ridning. Men jag tror att det i de flesta fall då behövs ridas massa grunder (övergångar-tempoväxlingar) och inte en massa nötande av rörelser i 45 minuter. Jag tror inte att kvalitén på rörelsen blir bättre i programmet då.


Ryggningar har vi faktiskt precis börjat med och på denna tävlingen gjorde jag inte en enda på framridningen. Detta för att hon direkt börjar tänka bakåt i halterna och för att varken halter eller ryggning hade blivit bättre om jag hade nött detta på framridningen. Det är ett jobb vi har att ta itu med på träning helt enkelt.


 


 


 


 


 

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards