Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 20 juni 2013

Av My Jeppsson - 20 juni 2013 23:36

Förra året när jag startade bloggen var det alldeles inför Falsterbo och jag var superpeppad! Shoppingbudgeten var inte stor (ärligt talat behövde jag inget heller) och startlistorna utlovade superhärlig sport med ryttare som Isabell Werth, Tinne och Patrik. Men i år känner jag att det ur lite, hmm, urvattnat? Patrik, Tinne och Minna kommer och ska rida. Hoppas att få se Santana i storform och Don Auriello är alltid fin. Scandic känns lite halvtråkig, om man nu får säga så. Vet inte riktigt vad det är men något av hans glans är borta. Av de utländska ryttarna är det väl hittils bara Hans Peter Minderhoud som ska bli riktigt kul att se. Han har några riktigt fina hästar som Tango och Romanov och det ska bli kul att se vilken/vilka han har med sig.


Morgon Barbancon kommer också med Painted Black och det är förstås bra att det kommer OS-ryttare. Men jag vet inte, det står mig lite upp ihalsen med de här extremt privilgerade unga ryttarna som får förstaklassens superhästar. Ja, naturligtvis får de också jobba hårt för att lära sig rida bra, men i ärlighetens namn är det ändå rätt mycket lättare när man kan köpa färdiga miljonhästar och sen bosätta sig hos sin tränare. Artiklar sen i stil med hur ryttarna har kämpat och blablabla förtas lite av den sanningen. Senaste nyheten om Barbancon att hon valde att bryta med Anky van Grunsven som sin tränare för att "hon vill ha en tränare som kan satsa helhjärtat på henne och vara med på alla tävlingar" gör mig en liten aning illamående. Och jag veeeeet att jag bara är avundsjuk och allt det där-för det är väl klart att jag är. Men det enda jag ber om är att det inte ska framställas som att dessa unga priviligerade ryttare har det sååå himla svårt. Även om det förstås blir en annan svårighetsgrad i att ha så mycket press på sig som det innebär att ta över en färdig superhäst.


Sen är det heller inte så att ALLA privilgerade rika ryttare köper färdiga hästar. Laura Tomlinson (fd Bechtolsheimer) har själv fått till sin Mistral Höjris och danska prinsessan Nathalie su sayn Wittgenstein har själv fött upp sin Digby. Digby är dessutom otroligt fint riden och verkligen inte en modern superflashig häst.


Ja ja, i vilket fall som verkar det eventuellt vara lite danska dressyrryttare på gång till Falsterbo också. Vill gärna se Andreas Helgstrand med Akeem Foldager. Hästen vann allt förra året med sin tidigare ryttare. Efter det senaste blåsvädret i rollkurens kölvatten hoppas jag även att få se Anna Kasprzak och Thomas Sigstenbjergaard rida. Framridningar är alltid intressant, men nu har det tagits till en alldeles ny höjd när träningsmetoden är så omdiskuterad. Jag undrar nämligen hur det verkligen ser ut på riktigt. Bilder i alla ära, men en ögonblicksbild säger inte så himla mycket om helheten egentligen.


Till min stora glädje är Agra Challenge kvar!. Den superintressanta klassen där tre toppryttare samtliga rider samma tre helt okända hästar i ett kort St Georg-program. De har 90 sekunder på sig att lära känna sin häst och sen går startsignal. Den klassen inspirerar så otroligt mycket och här får man verkligen se hur skickliga ryttarna är! Drömryttarna i år är Happy Minderhoud, Morgan Barbancon (då får jag kanske äta upp mina ord om ryttarskickligheten) och Andreas Helgstrand!


....hoppas även innerligt på varmare väder i år! Det var kallt på läktaren förra året!

 


...och så en uppdatering om min försummade Juno. Planen på att han ska gå fyra dagar i veckan har det varit lite sådär med ärligt talat. Jag har inte riktigt hunnit med och Barbie har varit mer prioriterad med tävlingar och allt. Men nu måste jag verkligen ta tag i hans utbildning så att det bli något av honom! Han är supertrevlig att rida nu och jag känner mig äntligen helt trygg på honom. En känsla som dessutom gör allt så himla mycket roligare.


Galoppen har ju varit/är vår stöttesten. men allteftersom blir bjudningen bättre och bättre. Ikväll var första gången som han fattade galopp riktigt på hjälpen. Innan har jag fått jobba rätt hårt för att få honom att rulla över i galopp. Han är otroligt välbalanserad vilket jag kommer att ha nytta av sen, men så här i utbildningen är det inte helt dåligt att kunna rubba dom ur balans för att tex fatta galopp. Men vi är iaf på gång även om planen att visa på kvalitén ärligt talat ligger på hylan. Kostar pengar och ger inte så mycket eftersom han ändå är valack. Satsar hellre på att han ska kunna gå nån dressyrtävling till hösten.

 

Av My Jeppsson - 20 juni 2013 22:49

 Helgen efter Härnösand var det dags för hemmatävlingarna med samma program igen; L:A3. Usch och fy vad jag gruvade inför det. Även om jag tror på vad jag gör, har tillit till min tränare och vet att min ponny är fantastisk så ÄR det jobbigt med prestationskraven när hemmafolket sitter och tittar. För folk dömmer, så enkelt är det. Ärligt talat har jag dessutom inte heller helt sällan känslan av att diverse personer vill att det ska gå dåligt för en.


Jag startade först av alla för att min orginalanmälan blivit återtagen i TDB eftersom mitt begåvade jag glömde att trycka på "betala" när jag löste licensen. Jättesmart. Så att rida fram samtidigt som det var prisutdelning inne på banan och att pristagarna i lagklassen samtliga satt och hängde till häst över halva framridningen blev ju inte så himla bra. Sen bör tilläggas att jag var disträ och red dåligt och fick därmed en oplanerad framridning som verkligen verkligen inte var optimal.


Inne på banan var Barbie spänd och vi hade tre rätt ordentliga missar. Först så stannade hon för att bajsa(!) inför första skänkelvikningen. Bedömningspunkten är från K till X och hon stannade vid K. Jag gjorde en volt och red om men fick en 2a (med koeff, plus en felridning för besväret) med motivationen att omridningen inte betygsätts. Sen ville hon inte fatta höger galopp ur skritten vilket belönades med en 1a. Helt mitt fel som inte hade henne tillräckligt på hjälperna. Och så avslutade vi med en brall och byte i mellangaloppen längs långsidan-hon var lite pigg;). Däremellan allt detta var hon rätt fin och vi hade tom en 7.5 på en av travvolterna:). Slutade på 58% och en jumboplats...


Helgen efter var det dags för en tvåstegsraket och tävling på Färstas regionala/nationella meeting i dagarna två. Fredagen började vi med L:B3 vilket är ett av mina favoritprogram att rida. Travprogrammet är långt och man har många möjligheter att jobba sin häst genom hela programmet. Och hon var så fin att rida! Jag satt och log (läs; toksmajlade:D) genom hela programmet. Men så i sista galoppvolten kom ett ordentligt åskmuller och jag tappade bort mig helt   och följde fyrkanten ist för att rida in på digonalen. Räddade mig i sista stund men nya galoppfattningen blev skit och fick en 4 för kalaset. Av nån oförklarlig anledning fick jag för mig att sista halten var vid G och inte X. Sååå ytterligare en felridning. Hade jag haft lite koll på läget och inte tramsat bort dom poängen hade vi blivit tvåa... Istället så blev vi iaf fyra och tog vår första placering   med 65.6% Duktiga ponnyn!!


På lördagen var hon mör vilket inte var så konstigt Hade starttid vid fyra på fredagen och vid nio på morgonen på lördagen. Vi gjorde vårt bästa även om stunsen och elasticiteten inte var lika fin som dagen innan. Ryggningen var JÄTTEdålig och det måste vi verkligen träna på (en 2a). Fick även ett omslag i vänstra förvända för att jag red dåligt. Men 62.2% var en klar förbättring från hemmatävlingarna:).


 


 


 


 


L:A3 från Matfors:Ryttarförening

http://www.youtube.com/watch?v=_4c-h1pMQRg


L:B3 Sundsvalls Fältrittklubb

http://www.youtube.com/watch?v=F2hz11gUI_k&feature=c4-overview&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw


L:A3 Sundsvalls Fältrittklubb

http://www.youtube.com/watch?v=Yg7qeC_TZro


Nästa tävling är 30/6 och då kommer jag att frångå min princip att bara rida en klass/dag. Blir både L:B2 och L:A3 där. Vet fortfarande inte om det är en jättebra idé men får helt enkelt prova.








Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards