Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 30 juni 2013

Man borde egentligen inte

Av My Jeppsson - 30 juni 2013 22:33

...ta åt sig så himla mycket när någon skriver något negativt till en på internet. Men varför är det så himla svårt att låta bli? Jag tycker egentligen att jag är en person som är ganska säker i vem jag är och vad jag gör. Samtidigt som jag faktiskt tycker att det är ganska viktigt att tänka igenom den negativa kritik man får för att se om det kanske ligger någon sanningen i den. Lite självrannsakan helt enkelt. Frågan är bara när denna självrannsakan går för långt?


För ska man hålla på med någon sport så måste man tro på sig själv och sin förmåga, annars kan man inte prestera. Men man kan heller inte bli bättre ifall man inte kan analysera sina brister och göra sig själv bättre. Lite samma princip är det i det vanliga livet. Jag har haft nån form av utopisk (på gränsen till altruistisk månne) tro på att alla människor vill vara bra personer. Att folk helt enkelt skulle vilja vara den bästa de kan vara. Detta medför då förstås ett lika stort arbete med sig själv som kräver självinsikt, distans och inkännande som det gör för en sportutövare att bli bättre på sin sport. Livet har tyvärr lärt mig att antingen så har de flesta av helt enkelt alldeles för olika definitioner på vad en "bra" människa är eller så vill folk helt enkelt inte vara goda människor.


Tillbaka till självrannsakan och förmåga att ta kritik. Vart går egentligen balansen mellan att acceptera och analysera kritik och att bli för självkritisk som leder till ett destruktivt tankesätt? Hur mycket ska man ta åt sig och hur ska man kunna sortera ut vilket man bör ta åt sig. För handen på hjärtat är ju ingen ofelbar (knappast jag iaf). Och i denna självkritik hur behåller man självförtroendet och känslan för att man ändå vet vad man håller på med? När ska man lyssna och när ska man låta bli är helt enkelt frågan som jag verkligen inte har något svar på.


Ibland önskar jag att jag var som Zlatan. Jag tror inte att han ens haft den inre konversationen som heter "bör jag verkligen tro så här mycket på mig själv?".


Ja ja, funderingar på kvällskvisten sprungna ur kommentar på Buke att jag inte borde rida ponny för att jag är alldeles för stor för dom. Ja, jag tar åt mig. Nej, jag tycker inte att jag är för stor. Ändå mår jag dåligt av kommentaren.


 

 
 
Katarina

Katarina

1 juli 2013 13:33

Jag har varit i träningssammanhang där jag aldrig fått negativ kritik utan enbart positiv kritik, såsom: "snyggt jobbat! Vilka framsteg! Prova att sträcka mer på benen nästa gång!" (Simning, bland annat) min upplevelse är att det går snabbare att lära sig nytt om man blir respekterad för vart man står, utvecklingsmässigt. Folk som inte kan ge konstruktiv kritik är inte värda att lyssna på, de tar bara mental energi. Tycker inte dina ponnier ser ut att lida! Ceep calm and ride ponies!

http://Www.bildstrom.blogspot.com

My Jeppsson

1 juli 2013 13:42

Inom all träningspsykologi är just positiv förstärkning det mest effektiva sättet. Det är tråkigt bara när omgivning hellre bryter ner än vill bygga upp.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards