Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 10 juli 2013

Av My Jeppsson - 10 juli 2013 19:18

Då var det så äntligen dags att åter spendera fem dagar på en läktare och trängas med folk i jakten på fynd. Började dagen som alla andra dagar när Falsterboveckan beger sig, alltså; lite bilkö, betydligt mer bljettkö (enda dagen jag inte har förköp) och så köpte jag direkt två schabrak. Så då var direkt tre klyschor avklarade.


Eftersom vädret tyvärr var en flashback från förra året och jag orkade bara inte sitta på läktaren och förfrysa för att se så mycket av sexåringarnas semifinal. Så roade mig en stund med att titta på framridningen. Fanns två hoppryttare som trimmade där litegrann och den ena ryttaren var lite anmärkningsvärd då han stretchade sin häst i en jättetrevlig form och han hade inte ens nosgrimma på den-väldigt ovanligt att se. Den andra hoppryttaren hade en betydligt mindre stretchad häst (läs; fixerad i en graman) med tungan konstant utanför mun. Känns som att Epona i sin hetsjakt på dressyrryttare månne har fel fokus...


Tittade ganska mycket på Andreas Helgstrands uppvärmning av Möllegardens Pas Partout (Don Primero). Det var jättemycket skritt först-rund och låg och mycket halter. Formen var absolut inte extrem på ngt sätt. Traven var joggande och inte förrän (efter långa skrittpauser) galoppen påbörjades kom hästen i mer samling. Intrycket på framridningen var väldigt trevligt, hästen var fin men gav ingen större wow-känsla.


Detta var dock ett av ekipagen som jag såg inne på banan. Oh himmel vilken alldeles fantastisk häst! När trycket sattes i traven så var den alldeles underbar. Har nog aldrig sett en så taktmässig trav med så mycket gung samtidigt. I ryggningen glömde han tyvärr att flytta frambenen de första tre stegen och galoppen är inte lika spektakulär som traven. Ska bli kul att se den i finalen igen imorgon:)!


Fick återigen upp värmen efter en vända i tälten för att fixa kolla ponnykür. Måste börja med att säga att vilka duktiga ungar det finns till att rida! Tre av ungarna var bara tolv år (nån inte ens tolv fyllda)! Ponnierna är också väldigt fina och stadiga. Men domarna blir jag inte riktigt klok på. En ponny som inte ens ville gå i på banan, och när den väl kom in på banan inte hann med halt och hälsning (gjordes inte ens ett försök till detta då ryttaren kom efter i musiken när ponnyn spökade). Ponnyn rör sig visserligen spektakulärt men var tokspänd genom hela programmet. Den hamnade ändå på högre % än en annan väldigt fint riden ponny som gjorde ett felfritt program. Det känns inte helt rätt tycker jag.


Något som blivit mode bland ponnyryttarna är att göra snirkliga handgester när de hälsar på domarna. Hmm, jag är inte så övertygad.


Min shopping idag är troligen den vettigaste jag nånsin gjort på Falsterbo. Förutom de obligatoriska schabraken (200.-) blev det; två st Ultra Shield (450:-), Stübbentvål (95:-), pälsglans (135:-) och en flugluva (75:-). Fick gratis hundben på ett ställe till monsterhunden som var med idag.

 


Morgondagen hoppas jag bjuder på bättre väder!


Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards