Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 16 juli 2013

Here we go again

Av My Jeppsson - 16 juli 2013 12:36

Det är märkligt hur uppenbart provocerande det är att jag rider ponny. På väldigt kort tid har jag nu blivit påhoppad två gånger på Buke kring min vikt och längd till mina ponnier. Än igen är det väldigt svårt att inte ta åt sig. Nu börjar det även komma fram forskningsresultat där man studerat hästens påverkan av ryttarens vikt. I en engelsk studie har man kommit fram till (lite oklart hur dock) att idealvikten för ryttare är mellan 10-15% av hästens vikt. Men att en balanserad ryttare gör att hästen inte blir påverkad om ryttaren väger mer än så. En annan studie visade att hästarna rörelsemässigt inte påverkades förrän ryttaren kom upp över 30% av hästens vikt. Där över började även muskler bli ömma och allmänpäverkade.


Till mina ponniers vikt ligger jag på 15-16%. Det är i överkant för vad som är optimalt, men å andra sidan anser jag mig själv vara välbalanserad till häst (även om jag har en förmåga att åka i backen när jag försöker mig på att rida barbacka:D). Jag rider mina hästar balanserat och i en korrekt form, båda har fina och välmusklade överlinjer och domarna verkar inte ha något problem alls med mig och Barbie som ekipage. Så jag ser inte riktigt problemet själv. Men det får mig att tvivla på mig själv och mitt omdöme, vilket i sig inte är så himla bra kanske.


Sen är det kanske dumt att ta åt sig denna gången också. Diskussionen handlade nämligen ursprungligen om det helt "vansinniga" i att ha Patrik Kittel som testryttare för finalisterna i fyraårschampionatet eftersom han är aaaaaalldeles för stor.  För då kunde minsann inte trådskaparens vänner som hade en liten räka på 160cm som var helt given i finalen(!) ens försöka kvala eftersom Patrik ändå skulle förstöra denna lilla häst genom sin abnorma vikt och längd i finalen. Hmm, jodåsåatt. Räknade ut att Patriks vikt (från OS-uppgifterna) skulle vara drygt 15% på 500kg liten räkhäst. Dvs, inget alarmerande. En testridning är dessutom ca 10 minuter lång. Men då hette det minsann att Patrik absolut vägde mer än så för det kunde trådskaparen se på bild. Kalla mig "inte så övertygad".


Ibland undrar jag varför jag är så mycket på Buke. Faktiskt. Men trots allt är det roande och det går inte att förneka att man kan lära sig en hel del av andras erfarenheter-det kan inte förnekas.


Min stackars ponny som inte vill galoppera för att jag är så himla för stor.

    

 
 
Malin

Malin

16 juli 2013 13:04

Hahaha ja..vad ska man säga. Hästfolk ;) Idioter hela bunten haha!

http://rajala.blogg.se

 
Ingen bild

Minna

16 juli 2013 13:20

Den diskussionen är ju så sanslöst löjlig. Många verkar tro att deras hästar är gjorda av glas och "en ryttare över 65 kg skulle aaaldrig få sitta på min häst" Tycker inte att du ska ta åt dig av det där, det är bara trams. Är man förstor så kommer man märka det på hästen. Om man är orolig för att sin häst kommer att bli förstörd för att PK sitter på den i 10 min, då är man ju inte riktigt klok.

 
Ingen bild

Hanna

16 juli 2013 13:38

Jadu,vad kan man säga annat än att den sista idioten uppenbarligen ännu inte är född.. Fortsätt det du gör och avprogrammera dig sedan från Buke ;)

 
Ingen bild

Ulli

16 juli 2013 17:11

Jadu My, det finns så många ryttare i ponnyålder som är långt mycket tyngre o längre i förhållande till sina ponnys än du som vuxenryttare är. Måste vara någon avundsjuka i att du fortfarande har möjlighet att rida ponny, i mina ögon är du då inte för stor på några vis.

 
Ingen bild

Johanna

16 juli 2013 19:13

Så sanslöst dumt att jag tror inte att jag sett värre diskussion ens på Buke.
Lovar att om vi väger alla ryttare på vanliga regionala tävlingar så är det många av oss som väger över PK:s 76 kg eller åtminstone däromkring. Jag är långt från överviktig (BMI knappt 22) men lång och väger närmare 70 kg och hittills har ingen häst jag suttit på dött av den vikten...
Fattar inte hur man kan tro att ett halvblod inte ska klara 76 kg, vore det åtminstone 86 kg eller snarare 96 kg skulle vi kunna börja diskutera tycker jag...
Du passar så bra på dina ponnys så, fortsätt rid och tävla på! :-)

 
Ingen bild

Jonna

28 juli 2013 12:17

Du passar utmärkt på dina ponnys!

 
Ingen bild

Jonna R

7 augusti 2013 09:49

Superbra blogg du har. Och jag rider också ponny som vuxen. Har haft henne i åtta år och ännu har jag inte märkt av att hon mår dåligt av det. Inga problem med vare sig rygg eller framåtbjudning. :)

 
Ingen bild

Novali

8 augusti 2013 06:25

Hittade din blogg precis..jättebra skriven tycker jag! Ang längd o vikt o buke så VET du ju att du måste sila det mesta som skrivs där. Sverige är fullt av besserwissrar som tydligen inte har nåt annat för sig än att hoppa på folk. Å andra sidan hänger vi ju där för att det finns massor av kunskap o intressanta ämnen att diskutera också! Tveeggat med andra ord.

/Nova

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards