Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 9 augusti 2013

Ingen förändring

Av My Jeppsson - 9 augusti 2013 19:44

Det har stötts och blötts inom ridsporten kring arbetsförhållandena för hästskötarna. Det är långa dagar, långa veckor och ett riktigt tufft jobb. Det må ju vara hänt förstås OM nu hästskötarna hade fått betalt för det jobb de utför. Jag jobbade för hästskötare för nästan 15 år sedan. Då var lönen ca 4000:-, nattsvart naturligtvis. På de ställen man fick ta med häst drogs detta av på "lönen".


Debatten kring ämnet har uppenbarligen inte gett nånting. Så här skriver en äldre tjej på Buke som tröttnat på sitt vanliga liv och vill gå tillbaka till att jobba med hästar. Eftersom hon inte längre är 18 år så har hon vanliga ekonomiska utgifter som försäkring, bil (som dessutom var ett krav för jobbet), hästen (som får tas med;


"Personerna på stället var underbara och det var ett stort stall med topphästar och flera kändisar som var där och red och även ryttare från landslaget som var där och höll i träningar. Jag skulle få boende inkl el och stallplats inkl torv och hö.

Deras krav var att man skulle ha bil och körkort. Vilket jag har.
Jag skulle även få hjälp med min häst när tid fanns, lektioner från stallägaren.

Utöver detta så skulle jag få 4000kr i handen. svart. Detta ska alltså räcka till skoning, vaccinering, foder, försäkring och annat kring min häst. Men även bilförsäkring, bensin, bilskatt, telefonräkning och mat för min del. Eftersom bil var ett krav så är den fasta kostnaden för bilen 600kr i månaden exkl. bensin. Dom bodde avsides och det kommer gå åt en hel del pengar i bensin för att köra dom sträckor som krävs för tillexempel att handla mat.

Jag försvarade mig och sa att jag jobbar inte svart, ska jag anställas så är det med avtal och lön enligt kollektivavtal. Vill ju inte heller riskera att helt plötsligt bli uppsagd och utsparkad och inte ha någonstans att ta vägen med häst och allt. Vill heller inte jobba i stall med över 40 hästar där jag går oförsäkrad då vad som helst kan hända i varje steg jag tar.. Jag skulle dessutom jobba mellan 60-70 timmar I VECKAN..
Fick då som svar tillbaka: "du passar nog inte så bra här som vi från början trodde". "


Alltså liksom allvarligt? Det är tamejfan skamligt att dom fortfarande KAN göra så här! Unga tjejer som kommer direkt från gymnasiet är det förstås mest som hamnar i "hästskötarfällan". de vill jobba hos den där kända ryttaren och förhoppningsvis få rida en del och kunna utvecklas. Utöver de uppenbara problemen med skatt/försäkring/pensionspoäng så blir helt plötsligt hästskötarjobben en klassfråga. För att kunna "ha råd" att jobba(!) måste du ha föräldrar som kan backa upp dig ekomiskt hemifrån. Det motverkar liksom hela principen med att ha ett jobb...


Sen är det det vanliga problemet med att det är en kvinno/tjejdominerad bransch av i synnerhet mycket unga individer som inte vågar ställa krav. I synnerhet inte mot någon som de kraftigt idealiserar som då "den kända ryttaren" de söker jobb hos. Tjejerna vet också att om de inte de godtar jobbet med de villkor som finns så är det en kö på tio andra tjejer som gör det. Det är en otäck och riktigt ful bransch må jag säga.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards