Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 30 september 2013

Hemma igen

Av My Jeppsson - 30 september 2013 21:53

..och så himla härligt det är! Jag envisas med att säga att de som inte gillar måndagar bör byta jobb. Det är vardagen vi lever i hela tiden så det är i den vi måste hitta vår mesta lycka och trivsel. Det är märkligt men just nu är tydligen min lycka bunden till en crappy lägenhet i norrland och två luddiga små ponnier. Att jag under resan dessutom blev sjuk och låg och krälade en natt på hotellrummets badrumsgolv samt hade ett antal sömnlösa nätter ackompanjerade av turkisk karaokesång bidrog till ytterst stor hemlängtan. Semester till varmt land med pool på hotellet aint my thing alls visade det sig.


Hem kom jag till slut i fredagskväll efter 15 timmars resande. Lyckan var total när jag åter fick pussa ponnymule. Blev ingen ridning då dock eftersom det regnade och jag i ärlighetens namn var jag helt slut. Red gjorde jag på lördagen och båda kändes kalasbra. I synnerhet Juno har gynnats fint av denna vilan.


Så eftersom jag ändå hade ridit en dag så var jag med på en klubbdressyr på söndagen. Inte direkt optimal uppladdning, men när det väl arrangeras klubbisar då tycker jag minsann att man som medlem ska ta tillfället i akt att vara med. Om det inte blir deltagare arrangeras det såklart heller inga klubbisar. Så efter fyra timmars sömn (jobbade naturligtvis natten innan) fick båda djuren följa med ner till skådeplatsen för dressyrtävlingen, alltså stora ridbanan.


Juno var först ut och han var superduper på framridningen. Travade runt med spetsade öron och tittade med lysande ögon på de olika ridskoleponnierna. Han tyckte dom var lite väl lattjo när dom rörde sig fortare än skritt vilket jag månne inte tyckte var lika lattjo. När vi kom in på banan hade framridningen blivit alldeles för lång då jag inte riktigt räknat med hur långsamt en ridskoleponny faktiskt tar sig genom ett dressyrprogram. Jättelångsamt är det.


Så inne på banan sa Juno "tack och adjö framåtbjudning". Så övergångarna var en kamp och galoppfattningarna ytterligare en kamp som jag inte gick vinnande ur. Det är ju så också att när han blir spänd blir han ännu mer opåverkbar. Men men, han var ändå jätteduktig och tittade varken på staket eller bokstäver. Så det handlar helt enkelt om att ridningen ska sitta bättre vilket jag såklart var väl medveten om innan. Han ska få vara med i samband med KM om två veckor också och då är målet att han iaf ska klara av att galoppera sin galoppvolter. Med 48% kan det bara bli bättre dessutom.


Barbies framridning blev också lite för lång, Trodde jag skulle få bråttom med henne eftersom det bara var tre andra ekipage mellan hästarna. Felberäknat det också. Inne på banan hade jag en riktigt bra känsla vilket var härligt. Vissa moment kändes mycket bra. Tyvärr hade jag fokuserat så mycket på galoppdelen att jag red fel väg två gånger i travdelen. Men men, galoppdelen blev precis så bra som jag ville-förutom att jag slarvade i galoppfattningarna och hon gick ur form. Men hon fattade högergalopp ur skritten vilket var bra. Formen skulle jag överlag tagit upp mer också såg jag i efterhand på filmen. Nöjd var jag hursom helst:). Hon gick på runt 65%.


Film på Barbie:

http://www.youtube.com/watch?v=f1HAIZcUz1o&feature=c4-overview&list=UUQV8gM8WhyP8g_yiVm1tMJw


Filmen på Juno kommer att visas när det finns en bra film för att visa utvecklingen med i jämförelse. Men än så länge hålls den långt från offentligheten:D.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards