Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 13 april 2014

Av My Jeppsson - 13 april 2014 21:29

Jaha, det har var ju ingen toppendag precis. Började med Barbie och jag hade en ganska bra förhoppning att dagens L:A4 skulle passa oss bra. Planen var att fuska till vägen i galoppen så den förvända skulle hållas till varje pris. På framridningen satt den dessutom som ett smäck så det kändes väldigt bra. Kanske för bra. Skrittade innan det var min tur att komma in på banan, och då tog lilla ponnyns energi helt slut.


Inne på banan började jag med att rida fel väg i skänkelvikningen. Samma problem jag haft i L:A1an och när den vägen äntligen sitter ska man rida ett program där vägen är tvärtom. Så klart. Resten av travprogrammet flöt på ganska bra och vi låg konsekvent på 6or och 7or. Bakdelsvändningarna blev inte jättebra då jag inte fick henne att trampa på med bakbenen. Skritten hysteriskt oengagerad.


Galoppen började bra med det tog emot för mycket när jag samlade för att rida  tiometersvolten och hon blev hög och spänd i formen. Inget bra utgångsläge för den förvända och den sprack förstås. Inför nästa galopp fick vi en 7.5 på fattningen och sen en 7a på den ökade galoppen längs långsidan. Sen blev det samma strul i den samlade galoppen fast ännu värre. Här brakade vändningen med en gång och inget fungerade även fast jag valde att lägga en volt och göra om. Ville inte gå in på sista medellinjen som är så svår med ryggning och galoppfattning så valde hellre att utgå. Inte heller ville jag se våra usla poäng varje gång jag loggar in på tdb. Så jag sa tack och adjö och travade av henne inne på banan. Såg på onlinetavlan att vi låg på 58% när jag gick ut. Den poängen hade inte lyfts av medellinjen.


Nu ska hon få en välförtjänt vilovecka sen ska det filas förvänd galopp till Gud och förbannelse. Hur svårt kan det vara för mig att rida den bättre?


Bello övertygade inte heller med fantastiskhet idag. Prickig ponny kände sig ensamast i hela världen där på dressyrbanan. Dessutom ackompanjerade av Backstreet Boys' "Show me the meaning of beeing lonely". Kan säga att Bello såg i likhet med Bakgatepojkarna ingen sådan mening alls. Han såg heller ingen mening med att skritta och bytte den programpunkten till hopp och skutt. Men han fattade iaf en fin vänstergalopp och avslutande mellantraven var också bra. Tror han kommer göra sig bättre under utomhussäongen då han kan se andra hästar även när han är inne på banan. Idag var det troligen även viss mental overlaod som gjorde att det snurrade i hans lilla hjärna.

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards