Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 20 april 2014

Det krävs en kommentar

Av My Jeppsson - 20 april 2014 17:13

Dressyren är verkligen en underbar sport som som jag i allra högsta grad brinner för och står bakom. Dagens världscupfinal visade allt som verkligen är så härligt med sporten! Charlotte och Valegro är magiska att se tillsammans! Deras nya kürprogram var dessutom mycket bättre än det förra i min smak.


Men så med jämna mellanrum dyker det upp dom där bilderna som får sporten att grumlas. Jag har inte varit bland de upprörda när det kommit varken till rollkurbilderna eller videon på Scandics blåa tunga. Jag har inget emot rollandet heller vilket i sig troligen är en kontroversiell åsikt i sporten. Scandics tunga var uppenbart klämd i betten. Så länge det finns ett kandarkrav finns även risken för klämda tungor. Men de senaste bilderna på Akeem Foldager under Andreas Helgstarnd under en visning ger en mycket dålig smak i munnen.


 


 


 


Nu må ju detta vara hänt att det kanske inte blir rätt med bett och hand ibland. Ingen är ofelbar och som ryttare ser man inte direkt hästens mun. I detta fallet måste dock kontakten varit extremt brysk och hård för att tungan ska ha kunnat bli så här pass klämd och blå. Till skillnad från Scandics blå tunga där det var uppenbart att tungan hamnat fel i betten och dessutom utanför munnen. Här ligger tungan på plats med är kraftigt nertryckt av stångbettet.


Efter att Epona avslöjade dessa bilderna har faktiskt Danska Ridsportförbundet reagerat. Hästen har undersökts av veterinär som konstaterat att hästen var öm i munnen efter bettet. Hästen är också belagd med träningsförbud tills detta är utläkt samt så har Andreas Helgstrand fått en varning utfärdad. Det må jag väl ändå säga är ett bra agerande av ridsportförbundet! Att ridning som sker utanför tävling ändå beläggs med konsekvenser för ryttaren.


Det som ändå förvånar mycket är att Andreas satt inte bara och red lite själv när bilderna togs. Bilderna togs i samband med den årliga hingstvisningen i hans stall och han red Akeem Foldager för sin tränare. Alltså stod både tränaren på backen och måste ha sett den klämda tungan och det fanns massor av publik. Varför reagerade ingen på plats?

 

Andreas har i en pressrelease meddelat att detta berodde på ett felaktisgt inpassat bett och att även bettets tillverkare är kontaktade. Jag förstår inte riktigt. Hästen har tidigare tävlats och ridits på kandar utan att ha gapat omkring. Åh vad jag önskar att forna ryttare skulle få tillbaka hästen!


Detta är ritten från Falsterbo med Joachim Thomsen där publiken fick se en lycklig Akeem Foldager med en ryttare som uppenbart älskade sin häst:

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards