Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 21 april 2014

Av My Jeppsson - 21 april 2014 21:14

Efter att Barbie har fått vila en vecka och Bello även han fått vara ledig från dressyrandet tills igår är det riktigt härligt att börja rida igen! Finns nog inget som boostar motivationen så mycket som att låta hästen villa lite och så samtidigt bli enormt inspirerad av världscupfinalen i dressyr. Så idag har Barbie fått komma igång igen med att skritta en sväng i solen. Är superpeppad att fortsätta jobbet med galoppen nu.


Igår så dressyrade jag med Bello i vårregn. Han är lite lurig och har jag som nu inte ridit honom på en vecka har jag alltid lite jobb att ta igenom. Som att gå fram för skänkeln och hålla reda på bogarna. Red massor av serpentinbågar och när dom var bra i trav la jag in galoppfattnngar och tillhörande travövergång i sista bågen. Jag älskar serpentiner, är den bästa vägen som finns för lösgörande arbete. Dom går att variera i oändlighet med övergångar, tempoväxlingar, volter och man får alla förutsättningar för att få kontroll på bogar och spårning.


Idag var det bara att sitta upp och ta vid där jobbet slutade igår. Det är en känsla som är värt mycket! Så idag provade jag att rida lite förvänd galopp, vilket inte var någrasomhelst problem. Lite svagare i vänstergaloppen och här visar det också hur avslöjande den förvända galoppen är för att hitta svagheter. Provade lite skänkelvikningar också och med lite filande är dom snart också riktigt bra.


Är ganska sugen på att starta en L:A med honom snart. Om inte annat för att det inte finns annat än L:B2 att rida och det är inte ett program som gynnar ridning där man kan jobba och få tag i sin häst. Är inte hästen lydig i L:B2 finns inte mycket vägar som ger utrymme för att få hästen bättre på hjälperna. Helst hade jag ridit L:B3 på honom då serpentinerna och att programmet är så långt hade gynnat ridningen.


Blev lite bilder från dagen också:

 


 


 


 


 



Den här bilden är lite kul. Det är inte så att jag vill att han ska piaffa, men vi hade lite meningsskiljakigheter kring en öppna och då blev det så här när jag tryckte till.

 



Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards