Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 4 maj 2014

Av My Jeppsson - 4 maj 2014 21:17

Tja, det är ju inte så mycket att säga egentligen. Han är en stjärna på att hantera att stå i sjukhagen. Hur lugn som helst och står mest och äter och solar. Sen är jag en aningen dålig hästägare kan jag erkänna. Han ska gå på promenad varje dag men hmm, har inte direkt blivit varje dag... Men åtminstone varannan dag har han fått komma ut på promenad.


Fram till idag har han varit som ett lamm att gå med. Hur snäll som helst. Idag for han i luften en vända och visade sin excellenta talang för rodeo. På det stora hela är han åndå väldigt väldigt snäll. Får väl se hur det går på återbesöket nästa måndag. hade egentligen kunnat åka dit redan denna veckan, men det är helt omöjligt att få ihop med tiden.


Denna veckan vigs enbart åt förberedelse inför lördagens tävlingasstarter. Bello ska gå LB2 igen och han ska trimmas till tusen i veckan. Jag hoppas att det kommer att gynna honom att det är utomhus och att han kommer att kunna se andra hästar den här tävlingen. Till Barbie har jag bytt klass och struntar i MsvC. Det blir ännu en LA3 och i veckan ligger således koncentrationen kvar på den förvända galoppen. Dessa starterna funkade högergaloppen-men nu ska vi klara vänstra också!

 

Av My Jeppsson - 4 maj 2014 16:08

Milt uttryckt kan jag säga att vi har haft god tur med vädret i helgen. Även idag fick jag rida i sol. Iofs var det kallt! +5 första helgen i maj känns lite mer kylslaget än vad jag hade väntat mig. Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag packade heller, för hade helt missat att ta med en tunn långärmad tröja att ha under kavajen och värst av allt.inget vettigt täcke till ponnyn. Hur tänkte jag där egentligen? Eftersom vi hade möjlighet att sova i Ånge (hos min numera sambos föräldrar) fick även Barbie sova borta. I stället för den jättedyra meetinguppstallningen löste vi en plats i ett stall fem minuter från tävlingsplatsen. Där har hon i natt delat stall med Ulla. Ulla är en minigris som låter mycket. Tur att Barbie är en klok ponny som tar det mesta med (viss misstänksam) ro.


Idag lyckades jag med det där som jag aldrig annars verkar lyckas med. Jag var väl förberedd och i bra tid! Allt flöt på och jag satt upp precis när jag tänkt mig. Hon kändes väldigt fräsch och fin vilket verkligen gadde mig. Sist var hon ganska trött andra dagen. Hon var kanske tom lite för pigg och spänd för den förvända fungerade inte lika bra som igår. Men vi har fått bra övningar på träningarna och det löste sig rätt bra.


I collectringring, som var lika stor som tävlingsbanan red jag den förvända galoppvägen med volten säkert tio gånger... Red inte vändningen över banan särskilt tvär och hon höll galoppen rätt bra. Programmet kändes rätt bra idag och jag red bättre i travdelen än igår. Lite bättre driv och vi fick två 7,5or i travdelen vilket jag är så nöjd över! I galoppen blev det ett omslag i vänstra idag också-än igen mest troligt för att jag red slarvigt. Vet faktiskt inte riktigt vad som hände.


Blev 61,1% vilket gjorde att jag vann ett minnespris för att jag hade högst sammantagna poäng i båda LA-klasserna. Fick en jättefin rosett och en ursnygg vas!


 


 


Och så den obligatoriska filmen, likt igår måste ni pausa i slutet för att se poängen på allmänna intrycket o domarkommentaren.



Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards