Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 27 maj 2014

Energilöst

Av My Jeppsson - 27 maj 2014 16:08

Är helt slut. Vet inte riktigt varför med allt med Juno har väl troligast med det att göra. Han går nu i vanliga hagen och jag tyckte idag att han såg oren ut. Han ställde sig också direkt och vilade på höger bak när han stannade. Hursom låter jag det bero en vecka. Jag måste fundera och bena ut vad jag ska göra härnäst.


En sak är iaf väldigt klar och det är att många har en åsikt om vad jag bör göra. Allt från vilken alternativterapi jag bör välja till vilken person som ska utföra det och även hur jag ska sätta igång honom. Naturligtvis uppskattar jag andras åsikter och synpunkter eftersom man alltid kan få en annan inblick och anfallsvinkel på ett och samma problem. Med ens egen häst är det ibland svårt att vara objektiv. Så är det nog för dom flesta. När det kommer till hur jag gör beror det helt och hållet på vem som rekomenderar vad. Vissa personer och deras hästhållning/val kring sina hästar har jag förtroende för, andra inte.


Å andra sidan har jag ganska gott självförtroende när det kommer till uppkomna skador hos de hästar jag har/har haft. Efter alla resor med Tetris lärde jag mig otroligt mycket (i efterhand skulle jag också gjort väldigt mycket annorlunda). Med Juno känner jag egentligen att jag har haft hyfsad koll. Jag var helt säker på att bakknäna inte var primära problemet och fick veterinären att behandla hovleden fast han tyckte det var onödigt. Hästen blev i princip bra av den behandlingen och ändå vill veterinären inte lyssna på mig, även om han erkände att han hade fel.


Just nu lutar det åt att åka till kliniken i Hudiksvall. Har hört mycket gott om dom. Men får ge det en vecka och kolla honom då. Är han fortfarande oren/mer halt åker jag dit annars skos han och sätts igång.


Barbieponnyn gick en bra träning igår med fokus på skolorna och även lite enkla byten. Det är väldigt vad dessa rörelser ställer krav på en som ryttare. Är mycket som ska hinnas med på kort stund. Bello gick även han ett kort pass på banan. Han har fått vila lite efter Härnösand och han kändes bra. Han hade tanken på att hitta på dumheter (känns i hela hästen), men ångrade sig och använde energin rätt. Gjorde fina fattningar från skritt och lite förvänd galopp som inte var i kategorin "balanserad och bärig". Han är dock inte i närheten av att slå om.


...och så är en ny sadel på väg hit som ska provas. Ska bli spännande!


Slutsvamlat för denna dag.

 
 
Ingen bild

Sanna

27 maj 2014 21:29

Tyvärr har jag dåliga erfarenheter från kliniken i Huddik. Provade dom för ca 2 år sedan för att slippa resan ner t min vanliga klinik i Sthlm. Dom behandlade framknäna på min 5 åring 2 ggr trots att dom inte kunna släcka hältan t 100 % när dom bedövade bort knäna vid undersökningsamt att hon va ren på plåtarna. Efter 2 ggr fick jag nog o åkte t min ord. vet i Sthlm. Han konstaterade gaffelbanden inom 1 min, sedan rakt in på ultraljud och fick det bekräftat. Visst kan alla göra fel det säger jag inget om men man ska lita på sin magkänsla, den är nästan alltid rätt. Hoppas att det löser sig!

My Jeppsson

28 maj 2014 13:42

Är ett jla aber att det är så svårt att diagnostisera hästar. Spelar nog knappt nån roll vart man kör egentligen:/. Veterinärer är trots allt bara människor dom också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards