Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 9 juni 2014

Av My Jeppsson - 9 juni 2014 22:26

Tävling i lördags med Bello och Barbie. Bello uppförde sig med den äran och sprang fint genom travprogrammet i La3. Han tjorvade till lite genom hörnet där insläppet var vartenda gång vilket gjorde att vi missade en del poäng. Bla inför den andra skänkelvikningen. Den första fick vi en 7a på trots att den inte var alls lika bra som den kan vara. Upptagen från galopp till trav är hemskt dåliga och första galoppfattningen (som var i nämnda hörn) var både fel, trutig och kraftigt över tygel. Trots allt detta fick vi ihop 60,7% vilket jag är toknöjd med. Hoppas att det goda beteendet inne på banan fortsätter nu!


Barbies insats är jag faktiskt lite mer kluven till. Hon var alldeles superhärlig på framridningen! Mjuk som smör och gjorde jättefina enkla byten. Inne på banan laddade hon iväg ett par gånger framför domaren varav en gång inne i programmet. Det störde mig så pass att jag tappade ridningen i den andra galoppen att det blev ett omslag och därmed en helmiss i det enkla bytet. En 1a på en koefficientpunkt är inte bra. Däremot lyckades vi få till en 7a på ena slutan och ytterligare en 7a på ena bakdelsvändningen. Totalt fick vi ihop 60,1% vilket jag är galet nöjd med.


Det är visserligen precis på håret över 60-gränsen, men att lyckas med det när vi missade mången poäng på den förvända+det enkla bytet gör att jag känner mig ganska hoppfull. Trodde när jag skrittade ut från banan att vi landade på kanske 55%... Så kan säga att jag var milt missnöjd då.


Till helgen är det ny tävling och Bello ska gå La3 igen och Barbie ska gå MsvC1. Med Bello hinner jag inte få till nånting så mycket bättre. Han måste bara bli väldigt mycket starkare i galoppen, få upp formen överag och helt enkelt bli bättre i grundridningen. Med barbie ska jag rida bättre i galoppen och få till dom enkla bytena. Nu ligger vägen ite enklare i C1 så jag hoppas det hjälper till. Skolorna hinner vi nog inte få så hemskt mycket bättre heller eftersom det är samma som med Bello-hon måste bli starkare för att de ska bli jämnare och bättre.


Lite bilder från tävlingen:

 


Koncentrerad öppna

 


Galopp i uppförsbacke

 


Vi börjar kunna länga minsann!

 


Travar fort

 


Bellos ägare har gett honom ett nytt ursnyggt tävingsschabrak som matchar prickarna

 


Väldigt nöjda båda två!

 



Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards