Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 6 augusti 2014

Av My Jeppsson - 6 augusti 2014 12:29

Förra veckan var en dålig vecka. Jag kunde bara inte rida. Ingenting funkade varken med Barbie eller Bello. Med Juno är det mest lallande rakt fram så där är kraven inte särskilt stora. Men med både Barbie och Bello är det tävlingar på gång och ridningen bör fungera. Tack och lov var det träning i söndags för nya månadstränaren. Även om jag bara red Barbie så fick jag med mig bra ridning i kroppen som gick att applicera på Bello.


Träningen med Barbie fokuserades först och främst på formen och rytmen i galoppen. Precis vad jag hade problem med innan i veckan. När det fungerade red vi de enkla bytena på vägarna ur både MsvC1 och MsvC2. C2ans väg med serpentinen är inte så himla lätt. Bytena var väl så där kan jag tycka. Men några blev rätt bra och ffa var jag nogrann med att hitta en bra skritt. Oavsett är det verkigen ett bra jobb att träna enkla byten! Barb blir så himla fin i gaoppjobbet. Vi avslutade med att rida skolor och dom kändes riktigt bra, äntligen fick jag med mig tvärningen i vänsterslutan också.


Dagen efter red jag Bello och det var nog ett av våra bästa pass ever!! Red mycket skänkelvikningar eftersom det är svårt att hitta bjudningen framåt i dom. Började med att rida "skänkelvikningsöppnor" längs långsidan för att hitta rytmen och red sen skänkelvikningarna så som de ligger i LA3. Hade fokus på rytmen och takten utan att forcera framåt. Dom behöver egentligen komma mer framåt, men får känslan av att han inte riktigt fixar att träda över och trycka på samtidigt. Så sålänge han är framför hjälperna och går i en bra takt utan att kasta sig åt sidan får det duga.


Det som dock var bäst var galoppen. Äntligen  kan jag hitta en galopp som är avspänd och lösgjord och dessutom bekväm och självbärig att rida i! En sån där galopp som är alldeles ljuvlig att kunna korta och länga, variera ställning och form. Trodde aldrig jag skulle komma dit med honom!


Imorgon ska Bello tävla och för ovanlighetens skull gå två klasser. Det blir L:B2 och L:A3. Tror det är nyttigt för honom att komma in på banan så mycket som möjligt. Han blir ganska spänd och opåverkbar.


Bilder på lilla Barb från träningen:)

 


  

 


 


 


 

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards