Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 26 augusti 2014

Av My Jeppsson - 26 augusti 2014 13:10

I helgen var det hopptävlingar här på hemmaklubben. Under sista eftermiddagen var jag banpersonal och det är nog ungefär första gången jag står inne på en hoppbana och lyfter bommar sen 90-talet. Jisses vad gammal man är. Det var faktiskt riktigt kul, ffa för att det var rätt trevlig ridning det bjöds på. Det var ponnytävlingar och L:B-L:A som jag såg. Jag tror faktiskt att den nya inverkansridningen påverkar även de klasser som bedömningen inte är. Nu blir det viktigare att rida snyggt och trevligt om man vill komma långt. Det var flera ryttare som imponerade på mig vilket jag aldrig tyckt tidigare när jag sett ponnyhoppningar.


Eftersom tävlingshinderna stod kvar på banan passade jag på att hoppa lite igår. Även om jag kallar mig dressyrtant är jag egentligen gammal hoppryttare. Där nånstans på 90-talet tävlade jag ganska mycket hoppning och har lyckats ta mig runt 120 och tränat högre. Hopptävling var dock inte min grej alls eftersom jag blev hysteriskt nervös och mådde fysiskt riktigt illa. Att börja tävla dressyr var en riktig lättnad.


Hursomhelst tycker jag det är rätt roligt att hoppa lite då och då. Barbie är dessutom rolig att rida på hinder för hon har en härlig galopp och det känns hur kul hon tycker att det är! Det händer inte så ofta om året heller som vi hoppar så rutinen sitter inte direkt. Hon tittade lite på vissa utfyllnader och då är jag lite långsam på att korrigera. Men annars kändes det rätt bra. Faktiskt så att det nog blir några hoppstarter nästa år;).


 


 

 Detta var ett himla läskigt hinder

 

Men hon hoppade super på det till slut

 

Molnen var tydligen inte lika otäcka för detta hoppade hon direkt

 


Även Juno fick hoppa lite. Lite mindre hinder och han förvånade mig faktiskt över hur duktig han var! Fick ett stopp på ett läskigt hinder, men annars gick han som tåget på allt. Jätteenkel att rida på hinder faktiskt. Eller ja, hinder och hinder, kan inte påstå att han hoppade nångång. han tog bara ett större galoppsprång. Traven var också mycket bättre än innan och på slutet travade han riktigt riktigt bra! Troligen tar det emot en del i början men efterhand så mjukas han upp och då blir det lättare.

 





Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards