Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 13 september 2014

Av My Jeppsson - 13 september 2014 21:41

Imorgon är det tävling. Vet inte om det är för att det är slutet av säsongen eller något annat Men jag känner inget tävlingssug alls. Men men, är man anmäld får man ta och rida ändå känns det som. Red igenom båda hästarna i härlig höstsol under eftermiddagen. Barbie kändes bra och hade direkt ett bra flyt i skänkelvikningarna med bjudning. Den förvända som egentligen är rätt ordentligt stadig nu fladdrade till sig och det blev lite byten. Det är ffa vänster galopp som är svår men jag har ju bytt program så får väl fuska till vägen i den förvända så den blir stadig.


Bello kändes helt super idag. Red igenom honom ordentligt igår och när jag tog tyglarna idag var det bara att fortsätta på den ridningen. Blev ett jättekort pass på tio minuter där jag bara checkade av att allt fungerade och att han var mjuk. Galoppen är numera riktigt ridbar och det är svårt att tro att det är samma häst som för ett halvår sen. Är tamejtusan riktigt stolt över det arbete jag lagt ner på honom och hur fin han är att rida nu. Planen för imorgon är samma som på förra tävingen med en väldigt kort framridning. Jag gillar det upplägget och tycker överlag att många rider väldigt långa framridningar för att bara rida en LB.

 


Efter att jag ridit idag tittade jag på websändningen av Elitfölauktionen. Är riktigt kul att se de som ska representera gräddan av Sveriges föl. Och visst fanns det riktigt fina föl med! Amperes avkommor toppade priserna med Kordoba for U som dyrast för 600.000:- Två andra Ampereföl gick för 340' resp 200', så det går inte att förneka Amperes prägling att ge fina gångartsungar. Men jag gillar honom inte. Citerar en svårklassryttare som svarade på frågan från en uppfödare om de skulle använda Ampere "man ska isf sälja dom som föl så man slipper rida på dom". Eftersom just behagligt temperament och ridbarhet ligger mig vamt om hjärtat så ligger inte just Ampere på min favoritlista.


Det måste också vara himla tråkigt för hopphästuppfödarna som får sina föl utvalda till autionen. Det dyraste hoppfölet e Diarado-Cardento där mamman lämnat godkända hingsten Al Cendo gick för 135'. En alldeles underbar unge! En annan unge som kommer ur en suverän stostam som lämnat superba hopphästar gick för 90'. De andra hoppfölen landade på runt 50-70'- Och de är Sveriges grädda. Mao är det på Elitfölauktionen man ska köpa föl och fynda! Även vissa gångartsföl var skamligt billiga, med en som bara kom upp i 35'.


Min uppfödning Denali M e Damino SD-Quite Easy. Inget Elitföl, men han hade ett ljuvligt temperament och hans ägare verkar väldigt nöjd med honom:).

 





Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards