Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 15 september 2014

Stolt!

Av My Jeppsson - 15 september 2014 13:47

Här i början av september har jag haft Barbie i tre år. Det var efter att jag tagit bort mitt halvblod Tetris som jag bestämde mig för att bli ponnyryttare istället för att leta efter en ny storhäst. Så jag satte ut en annons att jag sökte efter en ung ponny att låna för att utbilda och tävla. Jag fick massor av svar och ffa tre som var mycket intressanta. Det var Barbie och en annan connemara e Juno Rory samt en jättefin ridponny e Valdo. Den andra maran e Juno Rory gick bort för att hon hade föl vid sidan och jag kunde inte få henne förrän senare under hösten, och jag ville ha en ny häst pronto. Ridponnyn gick bort för att hans ägare hade enorma förväntningar och ansåg att hästen hade mästerskapskvalitéer i både dressyr och hoppning. Eftersom jag aldrig utbildat en häst så högt var det inget jag vågade mig på när förväntningarna från ägarsidan var så höga.


Barbie, eller Holly som hon egentligen kallas stod i närheten av var en av mina bästa vänner då bodde, så jag skickade henne att titta på ponnyn. Mycket passande är dessutom min vän veterinär och kunde göra en enklare besiktning. Hon tyckte att Barbie var en trevlig ponny men framhöll mest att ägarna var jättetrevliga. Av erfarenhet vet jag hur viktigt det är med ett bra samarbete och förtroende mellan ägaren och den som lånar hästen. Så trots att Barbie egentligen var lite för liten så valde jag att låna just henne. Det har jag inte ångrat en dag!


Allra första bilden på mig och Barbie!

 


...och första uppsuttna bilden:

 


Här började folk såklart gnälla på att jag var alldeles för stor för henne. Och jo, på en liten emlig fyraåring som inte än kunde bära upp mig riktigt var jag naturligtvis på gränsen. När jag red ut så skrittade jag för hand både ut till skogen och hem från skogen. Allt för att undvika överdriven belastning. Det gick väldigt fort och enkelt och sätta grundridningen på henne. Barbie har verkligen en helt magisk ridbarhet och samarbetsvilja, hon vill hela tiden vara till lags. Det enda som var lite svårare än annat det var att hitta rätt galopp.


Ett par andra bilder från första hösten:

 


 


 


Målet med Barbie var att tävla henne och matcha henne mot ungponnychampionaten. Våren som femåring grusades förhoppningen om en tävlingssäsong när hon fick en riktigt otäck luftvägsinfektion. Trots riktade antibiotikabehandlingar mot just dessa bakterier hon fått så ville det inte släppa. Det slutade med att veterinären sa att infektionen var tvunegn att vilas bort. Så Barbie släpptes på ett enomt bete med en kompis där hon fick gå i nästan två månader. Totalt vilade hon tre månader och tappade massor av tid för utbildning. Hela femårssäsongen försvann.


Våren som femåring:

 


Innan betessläppet:

 


Till hösten kom vi igång igen och hoppade lite och fortsatte träna på i dressyren. I oktober tog vi en dubbel på klubbmästerskapet och vann både hoppningen och dressyren!

 


 


Året efter då Barbie blev sex år ryckte det som tusan i tävlingstarmen! Nu ville jag verkligen ut på tävlingsbanan och visa upp fina lilla ponnyn. Vår allra första riktiga tävling startade vi i Härnösand första juni 2013. En LA3 där vi red ihop 60%. Säsongen fortsatte med ett antal placeringar i LB och även någon rosett i LA. Procenten steg stadigt och Barbie var från första början helt super att ha med på tävling. Lugn, sansad och mycket ridbar på banan!


Från vår första tävling:


Vår första rosett var röd:

 


I slutet av året provade vi även att starta MsvC två gånger. Det motsvarar FEI för ponny vilket är det högsta dom går. Våra starter hamnade på på 59% och lämnade en hel del att önska. Men ändå, hon var bara sex år, det var hennes första säsong och blir bedömd bland stora hästar. Jag tycker minsann att det är rätt bra jobbat!


Årets säsong började fantastiskt med en seger i LB på 67% och en fjärdeplats i LA1 på 64%. Sen hamnade vi i en svacka när den förvända galoppen slutade fungera. Några LA-starter blev pannkaka med byten och elände. Resultatmässigt landade vi ändå på över 60-strecket vilket iofs är okej. Vi lyckades även knipa en meetingvinst trots strulet i galoppen.

Men inte kan man bara ge upp utan det var bara att träna på den där förvända galoppen. Det gjorde vi som attan och efter det har hon varit placerad i samtliga LA-starter och tom vunnit en LA4 (om än på säsongens sämsta procent:D). MsvC starterna har varierat i kvalité med en toppnotering på 61,2% i MsvC1. Vi jagar de magiska 62% för att kvala till MsvB. Här börjar dock våra begränsningar i gångartskvalité märkas och vi måste helt enkelt vara mycket bättre och mer exakta för att få upp poängen! Vi kommer att avsluta årets säsong med två MsvC1-starter och kanske lyckas vi då.


Oavsett hur det kommer att gå är jag så otroligt stolt över det jobb jag gjort med underbara lilla ponnyn! Hon är så lätt att rida och har ett psyke av guld. Det går att göra allt med henne oavsett jag vill hoppa, galoppera fort i skogen eller vinna rosetter på dressyrbanan, en riktig drömhäst mao! Nästa år ska vi satsa vidare mot det stora målet MsvB samt tävla lite hoppning också.


 


 













 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards