Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 29 september 2014

Av My Jeppsson - 29 september 2014 13:44

Igår red jag för GP och jag har inte riktigt bestämt mig för om det var ett riktigt bra pass eller om jag bara rider som en hel kratta. Barbie kändes jättefin när jag red fram. Mjuk och härlig. Älskar att hon är så fint naturligt lösgjord! Sen började träningen och vi tog tag i öppnorna direkt. Som jag inte kan rida. Jag gör alldeles för mycket, trycker här och drar där och så blir det inte så himla bra. Så GP fick rida genom öppnorna och sen blev det väldigt mycket lättare för mig att inte röra till det och öppnorna blev mycket bättre.


I galoppen jobbade vi med mer samling för att övergångar och byten ska bli bättre. Får samma problem här. Antingen gör jag för mycket eller för lite. När jag gör lagom blir det bra. Tom jättebra. Däremellan inte så himla bra alls med avbrott och omslag. Känner mig inte jättelyckad som ryttare samtidigt som det förstås är roligt att ta sig vidare ännu en bit i utvecklingen. Men vad gör man åt denna prestationsångest att man inte är tillräckligt bra?


Hursomhelst har jag skickat efter en sadel som jag ska prova i veckan också. Vet att modellen passar Juno, bara den är tillräckligt vid. Tror nog den passar Barbie också och nu behöver jag verkligen en annan sadel. Jag kommer inte ner i Childericen och min skänkel hamnar för långt bak. Håller en tumme att den jag ska testa nu passar!


Juno har blivit riktigt pigg och glad sen jag ökade på foderstaten med Krafft Muskel. Vi har lite lågt proteinvärde i höet så Muskel var ett nödvändigt komplement. Blir lite aningen högt energiöverslag ändå men det får vi helt enkelt galoppera bort. Tömkörde honom häromdagen och han var lite mer luftballong än ponny ett tag. En hel del hopp och bus blev det och han balantravade omkring med svansen i vädret. När han väl lugnade sig gick han kalasfint! Kom ner i en lång låg form med näsan väl framme. Där behöver han verkligen gå. Han klarar det inte riktigt i galoppen, men numera klarar han av att galoppera på töm i fin balans, kvar i form och utan att jag jagar honom. Framsteg!  

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards