Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 2 november 2014

Av My Jeppsson - 2 november 2014 22:06

Vid den här tiden på året poppar det upp massor av blogginlägg och artiklar om hästhållning. Det är allt om utevistelse, hur man ska täcka (eller inte täcka) och hur man bör fodra sin häst. Så med blogg och allt kan inte jag vara sämre än att vädra mina åsikter i ämnena.


För det första; utevistelsen. Naturigtvis nödvändig. Det optimala tycker jag är lösdrift med stor hage och en härlig ligghall med en massa halm. Tyvärr lever vi alla inte i en värld med optimala förutsättningar med stora, dränerade hagar som har antingen hall eller annat vindskydd. Mina hästar släpps ut ca 5:30 på morgonen och nu på vintertid kommer de in vid 17-18 och på sommartid kommer de in vid 20-21. Dvs har de ganska lång utevistelse. Men. Är det ösregn hela dagen, storm eller riktigt iskallt då får de komma in tidigare. Ja ja, de är hästar och de smälter inte bort av väta. Men det finns inga muskler som mår bra av att stå och trycka och spänna sig mot väder och vind heller.


Det andra; täcken. Vojne vojne, detta är minsann ett känsligt ämne. Jag ska heller inte hymla med att jag har en kraftig täckesfetisch. Jag älskar täcken. Jag har massor, dessutom i dubbla uppsättningar. Mina hästar har täcken när det regnar. Även på sommaren. Sen klipper jag mina hästar, (vilket förstås också är ett hett ämne). Och då täckar jag lite till. Nu på hösten är jag väldigt glad över att jag själv släpper ut på morgonen eftersom vädret har varierat så otroligt mycket. Kortfattat så har mina 100gr på sig över +8, där under 200gr, vid regn helhals, under nollan blir det 300gr och vid nederbörd hals på. Ännu kallare kombinerar jag innetäckena med utetäcken.


Slutsats avdelning täcken är att jag är helt för och jag tycker snarare folk täckar för lite än för mycket i allmänhet.


Tredje och sista för kvällen; foder: För det första när man pratar om foder så är all grund ett analyserat grovfoder. Har du inte det kan du egentligen göra precis hur du vill, du bör ha ett väldigt gott öga för att se på hästen var det brister (och mineralbrister kan du inte öht se). När du vet vad ditt grovfoder innehåller så är det bara att googla fram valfritt foderprogram och räkna fram vad just din häst behöver. Alla foderföretag ha analysvärden på sina foder ute på nätet så man får trixa och räkna för att hitta den foderstat som man tycker passar sin häst bäst. Grunden är att helst basera foderstaten helt på grovfoder och sen komplettera med kraftfoder om det behövs.


Mina hästar går nu på en foderstat om 7kg hö och så kompletterar jag med Krafft Muskel för att få upp proteinvärdet. Vårt hö ligger väldigt högt i energi men lågt i protein så det har varit ett pussel att hitta en bra balans med en vettig kvot mellan energi och protein. Denna foderstaten är inte optimal eftersom energiöverslaget är ganska stort, i synnerhet på Juno som även får havre för att hålla sig pigg. Energiöverslaget gör tyvärr att dom blir lite för tjocka, men hellre det än att jag måste minska på höet. I år kompletterar jag även med halm så de har ngt att tugga lite extra på.

I vårt stall fodras hästarna fyra gånger/dag vilket är en rutin jag verkligen gillar om man inte kan ha sina hästar på fri tillgång. De får vid utsläpp, lunch, insläpp och så en sen kvällsfodring.


Ja, så här gör och tänker jag!


 

Av My Jeppsson - 2 november 2014 19:31

För att väga upp gårdagens gnäll blir detta inlägg i lite gladare ton. Tog mig till ridbanan och red mitt Jun i eftermiddag. Han vilade igår och jag misstänkte att han skulle vara väldigt pigg. Såg att det var mycket folk som red på stora banan så vi höll oss i vår ensamhet på den lilla banan istället. Tur var det för jag höll på att åka i backen när han fick syn på två barn. Travade fram iaf och han skötte sig fint. Gjorde lite trav-skritt-travövergångar och dom behöver det jobbas på. Så fort han får skritta vinglar det och går så långsamt att det känns som att han ska tippa åt sidan. Men dom tog sig och blev lite bättre iaf.


Tänkte att lilla ponny såklart skulle få en skrittpaus innan jag började galoppera. Han var lugn ett varv sen kände jag hur arabsvansen gjorde sig påmind och hela han spände till. Tack och lov släppte det enkelt så fort jag började trava. Han gjorde ett fint galoppjobb och eftersom vi var på lilla kunde jag jobba på rakheten längs staketet. Också något som det uppenbarligen slarvats mycket med.


Det är lurt det där med energin. Han är verklugen jättejättepigg, men när det ska till jobb behövs all den energin och tom lite till. Men däremellan känns det lite väl spännande och han blir en aning för mycket popcorn. Ska leta upp min halsrem från gömmorna och ha som säkerhetssnöre att hålla i.


På det stora hela är jag mycket nöjd med honom!


Ett annat glädjeämne är att en sadel är hittad och på väg hit. En Amerigo CC, brun minsann. Den är dock bara +2 i vidd så den kommer direkt att skickas på breddning så att den passar mina flodhästar. Längtar verkligen efter att rida i dressyrsadel igen!


Juno i sitt nya täcke

 


När jag tittade in i sadelkammaren idag hittade jag en överraskning från en vän som tackade för hjälp med hennes häst. Blev så himla glad för presenterna! Juno fick en supersöt grimma och I löööv mössan!

 

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards