Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 28 november 2014

Reboot

Av My Jeppsson - 28 november 2014 16:15

Nu under igångsättningen av Barbie är min tanke att lägga om arbetet för att hitta en mer hållbar linje. Att behöva behandla framkotor en gång om året talar sitt tydliga tecken att något är fel och måste göras annorlunda. Idag var första dagen som jag började trava och vi är förpassade till ridhuset nu när marken fryst på. Så jag höll mig på fyrkanten och red långsida efter långsida med målet att ha henne rak, i bra takt och i en låg form med näsan framme. Höll även min linje med att rida barbacka och balansen börjar ta sig.


När jag skrittjobbade i ridhuset tidigare i veckan var jag lite brydd över att hon bara skummar i vänstra sidan i munnen. Hon är väldigt tydligt med att skumma i munnen när hon jobbar rätt så det har inte känts bra att hon skummat ojämnt. Men idag minsann skummade hon helt jämnt! Det känns så himla skönt att få en sån bekräftelse på att det nya tänket förhoppningsvis är rätt väg att gå.


Tänk att lite munskum kan göra en på så bra humör!


I veckan hämtade jag även sadeln som nu har blivit mjuk och jämn i stoppningen. Den är lite vid för Juno nu och aningen för trång för tjockisBarb, men går enkelt att padda till Juno och Barb rids ändå mest barbacka nu och har förhoppningsvis gått ner lite i vikt tills vi ska börja rida mer riktigt.


Tjockisen:

 


...och så här ligger sadeln på henne:

 


...och så har jag shoppat nytt:

 


...och drömmer om detta till Juno!

 


...och det här till Barb, fast med ett svängt klinkerpannband. Har upptäckt att pannbanden med stenar luggar dom och tunnar ut luggen vilket jag inte alls gillar.

 

 
 
Lina

Lina

30 november 2014 19:59

Trist att behöva behandla kotorna så ofta =/
Är hästen röntgad så inget annat ligger bakom?
Frågar eftersom min egen nyligen var kraftigt halt och har kotledsinflammation och vår veterinär röntgade både rygg, nacke och även framkotorna. Kan vara så mycket som ligger bakom och inte bara ens ridning =/

http://linanilsson.horseworld.se

My Jeppsson

1 december 2014 00:16

Nej hon är inte röntgad. Eftersom hon bara är behandlad vå gånger med ett års mellanrum och att hon aldrig varit initialhalt har vi än inte tyckt det varit nödvändigt. Men när hon vart igång två-tre veckor till och ridits lite mer blir det återbesök. Om hon har reaktioner då så kommer jag tjata till mig röntgen. Har en liten misstanke om att primärproblemen sitter i bakknäna och att svagheterna där ger sekundära probem i framkotorna. Men vem vet...

 
Johanna

Johanna

5 december 2014 04:13

Vill höra mer om din nya linje. Älskar ditt träningssnack! Grundridning über alles

http://theconnemara.wordpress.com

 
Ingen bild

-

3 januari 2015 20:50

Kan inte du skriva ett inlägg om benlindning & paddar osv? Vilka paddar som är bäst till vad osv??:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards