Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 14 december 2014

"Det ska vara roligt"

Av My Jeppsson - 14 december 2014 13:36

Inte särskilt sällan påminns mången hästägare på buke om att "det ska vara roligt att ha häst". Det ska vara roligt att ha just den hästen man har annars är det till att sälja och köpa en annan som man ska ha roligt med. För roligt ska det minsann vara, det är essensen av att vara hästägare.


Njae säger jag. Det är faktiskt inte alltid så himla roligt att ha häst. Det är faktiskt ganska jobbigt också. Massa arbete, mycket pengar, tidiga morgnar, sena kvällar, kallt väder, varmt väder, storm och regn. Det är inte särskilt förlåtande att vara hästägare utan hästen måste tas om hand vareviga dag. Som hästägare de senaste tjugo åren är jag väldigt bekant med motgångarna som det innebär även om det för mig inte är en alternativ tillvaro att inte ha häst.


Problem uppstår när folk skaffar sig sin första häst och tänker "nu ska det vara roligt". De ser sig själva susa fram på tävlingsbanan mot rosetterna och galopperandes på ängarna med vind i håret och ett leende på läpparna. När verkligheten kommer ikapp och det visar sig att hästen kanske inte var så snäll att galoppera över ängarna med eller det var inte bara underbara dressyrpass på en mjuk och välriden häst eller att den inte alls vill hoppa de hinder en tänkt. Det blir ett hårt fall ner i verklighetens ganska bistra värld.


Naturligtvis är det också roligt att ha häst, men jag tror att som hästägare bör en ha mycket selektivt minne. För de stunderna som verkligen är underbara är ganska korta och relativt få skulle jag våga påstå. Tex lever jag fortfarande på det där varvet i galopp med Juno för två veckor sen där han kändes fantastisk. Ca en minut av mången timme med hästarna under samma tid. Det dopaminpåslaget som det enda varvet i galopp gav gör det så värt att kämpa vidare. Jag kan minnas ridpass från flera år tillbaka som har gett den där alldeles extra känslan och att hitta den är magiskt!


Att ha häst är ett privilegium utan dess like. Men det är ett privilegium som har ett pris som inte bara är ekonomiskt. Det emotionella priset är nog så mycket större. Samtidigt tycker en inte direkt om alla hästar en träffar, det handlar om kemi. Det är inte heller så att det garanterat är kärlek vid första ögonkastet när häst ska införskaffas. Här blir det dessutom lite klurigt. För när häst införskaffas ska det till viss del göras med hjärtat, om en inte tycker om sin häst kommer det kännas alldeles för tungt. Samtidigt kan kärlek växa fram under tid. Båda mina ponnier har ganska stor integritet och släpper inte riktigt in en med en gång. Med Barbie tog det nog ett halvår innan jag började känna en riktig kontakt med henne. Med Juno har det tagit ännu längre tid. Först i år har jag börjat tycka om honom på riktigt. Att skaffa häst är lite som ett arrangerat äktenskap, med fördel att du kan sälja din respektive om det inte fungerar.


Det handlar för mig inte om att det ska vara roligt att ha häst i alla lägen, det handlar om att det ska vara värt det.


Bilderna här nedan är från ett ridpass i fullkomligt ösregn för några år sen som jag fortfarande räknar som ett av de passen som varit helt super! Ville inte sluta rida och hästen kändes alldeles underbar!


 

 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards