Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 14 december 2014

Vecka 50

Av My Jeppsson - 14 december 2014 22:09

För att dels bli lite flitigare med åtminstone en uppdatering i veckan och dels för att det är himla nyttigt att själv kunna titta tillbaka vad en egentligen har gjort hade jag tänkt att börja med summering av vad hästarna gjort under veckan.


Måndag 

Barbie: Red i ridhuset ca 20 minuter arbete i trav och galopp och lika mycket skritt. Lite långsam på hjälperna och ojämn i kontakt och form. Red barbacka.

Juno:  Skrittade ut och klev runt lite på våra offroadstigar.


Tisdag

Barbie: Skrittade ut en timme och klättrade lite.

Juno: Samma runda med Ellinor


Onsdag
Båda vilade


Torsdag

Barbie: Red i ridhuset med samma upplägg som i måndags. Kontakten var bättre och lite bättre på hjälperna. Svårt att hitta en längre form i galoppen. Barbacka.

Juno: Kort pass på en kvart i ridhuset. Kändes lite matt och mör i kroppen. Ganska motsträvig.


Fredag

Barbie: Ytterligare ett pass i ridhuset. Ca 25 minuter effektivt arbete, mer galopp än sist. Bättre i formen, kräver att jag rider fram till kontakten i galoppen. Dressyrsadel på, verkade lite öm efter mina sittben...

Juno: Skrittade 45 minuter


Lördag

Barbie: Skrittat ca 70 minuter på olika underlag (asfalt/skogsväg/skogstigar). Helklipptes.

Juno: Samma med Ellinor


Söndag

Barbie: Skrittat ut 45 minuter, tokpigg! Red även ca 15 minuter på lilla banan ute på fyrkanten där det är uppsaltat. Ganska fin känsla stundvis, men stundvis inte helt ärlig i kontakten.

Juno: Ridhuset, först skritt för hand i drygt 20 minuter i väntan på att lektion skulle ta slut. Laddad och for en del. Satt upp efter att de andra hästarna gått ut, spänd och skrikig. Men sen superfin! Härlig bjudning och super i galoppen.


Ganska nöjd med veckan. Blir förstås lite tråkigt att de får gå så mycket i ridhuset (ffa Barbie) nu när underlaget ute är stenhårt. Variationen blir därför inte så stor som jag vill egentligen. Har även en hel del prestationsångest gällande Barbie att jag inte får henne tillräckligt ärlig i kontakten och i formen genom kroppen. Behöver komma igång att träna igen!

 









 
 
Ellinor

Ellinor

15 december 2014 00:48

Så fick adepten sina 15 minuter i rampljuset. Aaah.

http://skimmel.se

 
Oslofru

Oslofru

15 december 2014 09:43

Godmorgon! Jag tänkte bara titta in och önska dig en fin start på veckan! :)

http://www.oslofru.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards