Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 23 december 2014

Dan före dan

Av My Jeppsson - 23 december 2014 20:48

Så här i snövädret har jag faktiskt suttit och ridit inomhus istället för att gett mig ut i skogen. Egentligen var jag jättesugen på att rida ut, men jag tränade med Barbie igår och kände att jag vile rida genom vad vi gjorde. Som en del av omläggningen av träningen blir det att rida mer dressyr. Tidigare har jag bara ridit på banan två och ibland kanske tre dagar i veckan. Har en tanke om att jag därmed inte har stärkt henne tillräckigt för det jobb som jag faktiskt kräver. Så fler och kortare pass, med mycket skrittjobb och fokus på att hon altid ska vara lösgjord är en del av det nya tänket. Ut och galoppera i skogen kommer hon självkart få göra det med!


Även Juno fick gå i ridhuset. Igår var han ute i nysnön och joggade runt Arderå. Kändes fin igår och även där i skogen jobbade vi med att få in vänsterbogen och att få honom jämn på tyglarna. Idag började han med att sätta till den där rätt tradiga sidan han har. En stallkompis var i ridhuset samtidigt och i början gick han och spände upp sig och hotade att resa sig och vända för att komma till henne. Jag blir så less på det där! Han var allmänt lite dryg och hade ingen fantastisk bjudning.


Men det är ju så svåååårt med den där ponnyn! Fodrar jag på med mer havre blir han knas och alldeles för pigg och tokig (dvs risken är stor att jag åker av). Men. När han väl går bra med den energin är han super! Utan havren har han fortfarande idéer men är mycket lättare att få att ge sig. Energin i arbetet är dock under all kritik. Det där med balans är inte så himla enkelt.


Hursomhelst fick han ändå göra ett antal galoppfattningar och inte bara lägga av efter vi galopperat. Han kan nu, men han slipper helst att göra nånting. Positivt var att vänsterbogen höll sig fint på plats.


Inte bara mina egna hästar red jag idag, utan även Ellinors gigantiska jättehäst stod på schemat. Kan ärligt säga att jag varit mycket ambivalent till att sitta upp på den innan. Den är 173 cm och har ganska ordentligt sadeltvång. Anledningen att jag skulle rida var dessutom för att den dängt av Ellinor så pass att hon skadat sig så att hon inte kan rida. Kanske inte lysande förutsättningar men den har skött sig väldigt fint de senaste gångerna när de varit i ridhuset. Så jag gav det en chans.


Insåg när vi bestämt att jag skulle rida att jag inte suttit på en så stor häst på säkert tio år... Efter en väldigt försiktig uppsittning och efter att ha blivit runtledd i linan en stund gick det faktiskt ändå riktigt bra att rida. Hästen är stor och har inte riktigt nån riktig koll på sin egen kropp, hon är bara fem år och riden totalt kanske ett halvår. När hon väl bjuder till och kommer genom i kroppen upplevde jag inte henne som så himla stor att rida heller. Det var värre när hon tog bettet som en b-ponny och bara drog iväg:p.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards