Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 4 januari 2015

En känslig typ

Av My Jeppsson - 4 januari 2015 15:18

Att befinna sig ute i cybervärldens Bukefalos är något jag gjort under många års tid. Mitt nick Fiorano registrerade jag under midsommar 2003. Innan dess hade jag haft lite olika namn sen Bukefalos hette "stallet.com" i slutet av 90-talet. Det är förstås olika vem en sas väljer att vara i cybervärlden. En del smyger i kulisserna och skriver inte så mycket och andra ger sig in i både det ena och det andra ämnet och uttrycker åsikter både högt och lågt. Jag som bukeanvändare är ganska utlämnande. Eller ja, väldigt utlämnande.Under åren på Buke har jag blivit hjälpt genom sorg och förtvivlan, det har funnits stöd och hjälp kring allamöjliga frågor som inte bara har varit hästrelaterade.


När det kommer till den hästrelaterade biten som Buke trots allt mest består av har jag aldrig nånsin sagt att jag är en superryttare. En gör så gott en kan och jag vill (som alla andra) utvecklas och bli bättre. Eftersom jag möjligen saknar ett ganska stort mått av vett har jag också under många år lagt ut både massor av bilder och filmer när jag rider. Det har varit oredigerad sanning om hur det ser ut och jag har fått mycket tips och hjälp om förbättring. När en lägger ut filmer på det viset som jag gjort är det bara att acceptera och stålsätta sig för en hård ton. För det är märkligt-även om vi alla på Buke VET hur svårt det är att rida så har en del användare svårt att hålla en konstruktiv ton utan kritiserar endast och enbart i negativ ton. Jag förstår inte riktigt denna vilja att endast trycka ner och påtala andras dålighet?


Eftersom jag är fullt medveten om både tonen och min egen imperfektion så inleds numera de flesta filminlägg med en ursäkt och påtalan kring alla fel jag gör. Men det räcker tydligen inte för det ska göras ner ändå och helt utan konstruktiva tups om hur det ska bli bättre.


Så nu är det nog. Jag orkar inte ta mer dålig attityd faktiskt. Jag vill inget hellre än att bli en superfantastic ryttare, men jag ser inte längre hur det ska utveckla mig att konstant påminnas om hur dålig jag är? Mitt självförtroende ridmässigt vacklar som det är och utan självförtroende rider en ännu sämre. Jag är måhända alldeles för känslig men så här känner jag och står för det. Januari inleds således med en Bukepaus under minst resten av månaden. Blir nog som en avgiftning efter alla dessa år.


Men även vi dåliga ryttare vinner rosetter.

 



 
 
Camilla

Camilla

4 januari 2015 16:08

Verkligen tråkigt att det ska behöva vara sådär. Det är väl i princip regel att man nåste be om ursäkt innan man lägger upp en bild eller framförallt film på Buke idag. Ännu tråkigare är att du som gör allt för att bli bättre, som är medveten och som rider fint och trevligt ska behöva känna dig dålig pga Buke, de är skamligt av användare på Buke! Hoppas en paus kan ge distans för du ÄR bra! :)

http://CamillaBergquist.WordPress.com

 
Rebecka Wärnström

Rebecka Wärnström

4 januari 2015 16:13

Så jäkla trist att det ska behöva bli så.
Jag har själv blivit överkörd rejält några gånger på Buke, riktigt sådär så man bara vill gråta.
Sen ska jag erkänna att jag säkert själv uttryckt mig klumpigt ibland men tror och hoppas att det blivit bättre under åren iom att jag blivit äldre och klokare.
Jag hoppas ändå att du inte tar åt dig alltför mycket utan kämpar vidare och jag tycker att du är jätteduktig!

http://rebeckashemligheter.blogg.se

 
Jossan

Jossan

4 januari 2015 17:14

Jag tycker du är en superduktig ryttare My! :-) Jag lägger aldrig ut och frågar om filmer/bilder på forum längre. Vill jag lägga upp är det för att visa upp. Har folk något att säga så säg det, men jag tar bara åt mig av det jag håller med om. Går inte in i diskussioner om det kommer någon besserwisser och ger destruktiv kritik. Jag och mina tränare vet ju vad vi behöver träna på osv. Och det gör ju du och dina tränare oxå! :-) Så så länge inte någon kommer med konstruktiv kritik så slå dövörat till. Du kommer må mycket bättre!

http://minfux.blogg.se

My Jeppsson

4 januari 2015 22:52

Tack alla tre för lite pepp:)

Detta är min themesong:D
https://www.youtube.com/watch?v=nfWlot6h_JM

 
Ingen bild

lina

4 januari 2015 22:51

Det är lustigt hur folk kan ha samvete att totalt nästan på gränsen till mobbning. Jag tvivlar på att någon av dessa självutnämnda experter är så jäkla duktiga på häst som dom tror. Om dom varit det hade dom kunnat förklara på ett pedagogiskt sätt vad som är fel och komma med lösningar.:)
Jag hänger mest på avel på buke,men vi får se ifall 11:ornas tråd urartar nu när den ligger under ridning :p

 
Ingen bild

Hanna

5 januari 2015 11:09

Du är ingen dålig ryttare. Men samtidigt är du också barsk i din framtoning på det där forumet så ta inte på dig offerkoftan.
Just i den tråden som handlade om detta kan man missuppfatta det du skrev, för där skrev du just att du sen tar fram huvudet. Det står ju så. Och med skrivet ord kan det bli såhär.
Fortsätt du med vad du tycker är bra.

My Jeppsson

5 januari 2015 14:53

Ja, jag köper helt att det kan missuppfattas. Däremot la jag själv inte in en värdering i fall mitt sätt var bra eller inte, det är inte bra att gör asom jag gjort men å andra sidan har jag en plan om hur det ska förbättras. Hon som kommenterade på ett allt utom konstruktivt sätt är väldigt väl medveten om detta dessutom.

Och visst var det fulridning på filmen i tråden. Kan dock säga att efter att jag har ridit idag så gav den ridning resultat i att hästen drog mindre i mig och jag kunde enkelt och bekävmt ta fram formen betydligt på henne:).

Sen har jag också varit barsk, men jag kritiserar inte bara för sakens skull otan kommer isf med nogon form av konstruktiv lösning också.

 
Ingen bild

Vet hur det är...

5 januari 2015 11:49

Har ingen häst längre så har haft ett uppehåll på ett par år från Buke men fick ett infall att skriva lite på senior, föräldrar och körning tidigare i höstas. Körning håller fortfarande en hyfsad god ton - men de andra - jisses. Här kan vi verkligen tala om människor som mår dåligt. Den gamla bukemaffian som ofta gaddade ihop sig men dock höll en god ton har nu blivit ett nätmobbargäng. De mår säkert inte bra själva men i tråd efter tråd går deras liv ut på att vrida och vända på varenda bokstav som trådskaparen (eller för all del någon som inte har samma åsikt som dem) för att kunna komma med fel och spydigheter, det slår aldrig fel. Patetiskt tycker jag, jag håller mig långt därifrån nu. Tyvärr är väl inte diskussionsklimaten bättre på andra forum där man kan gömma sig bakom ett nick, så det är nog en avspegling i tiden att folk mår dåligt av negativ stress och att Sverige har blivit ett allt kyligare klimat... Keep up the good work.

My Jeppsson

5 januari 2015 15:05

Det ÄR ett hårt klimat på Buke vilket jag har kunnat hantera och acceptera även om vissa kommentarer naturligtvis sårar. Det som jag helt har ledsnat på är att en del användare gaddar ihop sig och hakar på ffa en användare som är väldigt stark i sina åsikter. Sanningen är också att det är väldigt få som vågar gå emot henne dessutom. Tidigare har jag inte låtit mig kuvas, men enough is enough.

 
Ingen bild

MacGyver (Ronny)

5 januari 2015 12:27

Jag vet hur det är, vem minns väl inte ramaskriet som blev när jag la ut busfilmen på Madam och mig,,,, ;)

Min filosofi när det gäller djur är att det ska va kul, alla ska ha kul och gärna kul med varann så jag busar med alla sorters djur och dom busar med mig för vi vet att när det måste vara ordning så BLIR det ordning utan att någon behöver säga eller göra ett smack. Jag är också en helt värdelös ryttare som aldrig ägt ett träns men ridit ändå så vad säger det om mig. ;)

Enda gången jag protesterade "litegrann" var när en dyngkåt kossa hoppade upp på ryggen på mig när jag hade ryggen vänd åt henne så vi båda hamnade pladask i dynghögen, då fick hon skäll! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards