Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 5 januari 2015

Av My Jeppsson - 5 januari 2015 15:07

Ja så kan jag troligen beskriva mig själv helt sanningsenligt. Det är konstant en naken sanning jag beskriver här på bloggen om min verklighet, min ridning och mina hästar. Jag förskönar inte, jag försöker inte få mig själv att låta bättre än vad jag är utan this is it. Varken bättre eller sämre. Det betyder inte heller att jag tycker att jag är helt fruktansvärt skitkass, jag känner mig ändå ganska trygg i vad jag kan. Men sen är det så med hästar och ridning att en lär sig hela tiden mer, en får omvärdera hur en gjort och ibland inser en att det spår som en kört i leder rakt i fördärvet (läs; till kliniken). Då gäller det att kunna ha så pass mycket stake i sig att någon tramsig stolthet inte får stå i vägen för att kunna säga "hoppsan, det här blev ju inte bra nu måste jag göra om och göra rätt".


Så i denna anda tänkte jag hänga ut filmen som orsakade senaste debaklet. För dagen var Ella pigg, dragig och gigantisk. För att hon inte skulle göra tjurrusningar a la B-ponny högg jag tag i innertygeln när hon drog och bankade på tills hon släppte. Det ÄR fulridning och formen blir därefter. Som jag skrev i tråden är detta lite mitt sätt att rida, tex gjorde jag likadant på Bello när jag red honom. Eftersom jag trots allt har en plan och är medveten om vad jag gör och varför, samt att den här formen inte är ett självändamål tror jag knappast att det orsakar en "fribiljett till kliniken". Men självklart, jag kan ha fel det här onekligen hänt förut.


Den film. (Dom dragiga partierna är bortklippta så håll till godo med fulkröken och min fällknivssits med för korta stigläder i dressyrsadel.)



Som viss kontrast till fulfilmen kan jag visa lite bilder från dagens pass med Ella. Även om min ridning föregående pass inte var optimal så hade den viss effekt. Idag var hon inte ens hälften så dragig utan jag kunde rida ut halsen betydligt bättre till en finare kontakt. Försökte ha mycket fokus på min armbågar och bli stark i bålen för att kunna sitta emot. Kan meddela att jag har börjat med att göra situps om kvällarna så att jag ska bli starkare..

 
 

 

 


Galopperade för första gången idag vilken höll på att resultera i en flygtur över sargen... Men sen gick det bra.

 


Detta är min målbild med formen!

 

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards