Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 16 januari 2015

Av My Jeppsson - 16 januari 2015 18:32

Ett bra sätt att kunna förbättra sin ridning om en inte har tillgång till tränare alltid är att ha någon som filmar. Det är otroligt nyttigt att se sig själv rida på film. Och lite plågsamt. Det är för min del superfrustrerande att se hur jag rider runt på för långa tyglar och inte alls använder innerskänkeln så långt fram som jag tror. Men alla har vi våra brister och målet är hela tiden att bli bättre och då får en vackert kolla på filmerna och lägga upp en plan för vad som ska förbättras.


Idag har jag således blivit filmad när jag red Barbie. Det är märkligt det där, så fort det är annat folk i ridhuset och därtill en kamera igång så försvinner liksom planen för vad jag hade tänkt med ridningen.. Det blir som att jag rider en liten skänkelvikning här, en liten övergång där, lägger en volt osv osv utan att egentligen GÖRA nåt. Det blir som varken hackat eller malet.


Men skit samma med alla ursäkter. Så här såg det ut idag:


Uppvärmning i trav lite sådär planlöst. Måste ha mer övergångar och tempoväxlingar.


Här fick jag ihop mig lite och red lite skänkelvikningar. Är nöjd med att jag faktiskt kom på mig efter första diagonalen och kortade tyglarna! Det är framsteg. Är lite svårare att flytta för vänster men är ganska nöjd ändå. Ser att jag måste slappna av i ländryggen och sluta svanka när jag flyttar.


Första galoppen för dagen. Handlederna...


Och avslutningsvis lite galoppjobb. Har lite öppnatänk på långsidorna, men där har vi bekymret med innerskänkeln som inte är tillräckligt långt fram. Sen ser jag vad Ina tjatar om nu-att ställningen i insidan verkligen inte är igenom. Lite skänkelvikning och så kunde jag inte låta bli att försöka mig på ett byte:o.


Juno har också gått i ridhuset idag för första gången på en vecka. Målet för dagen var att konsekvent ta igenom att han ska svara framåt på skänkeln även i tempoväxlingar inom gångarterna. I höger varv fattade han poängen fint och några steg här och var, var jättebra med gung i! I vänster varv har han det betydligt kämpigare. Vänsterbogen trycker in och han orkar inte riktigt att räta ur sig. Bryr mig inte om formen alls på honom utan det handlar bara om att ha honom framför skänkeln. När han kommer dit hittar vi en fin form som är lång framför sadeln och går på fint stöd.


Avslutade med att galoppera fräscht framåt i fem varv åt varje håll. Han blev SÅ trött. Skritten hem till stallet gick i snigelfart. Stackars lilla ponnyn! Det är bara att stärka och stärka den ponnyn så kommer han nog också bli riktigt fin. Han har just nu bytt svag sida med galoppfattningarna. För två veckor sen kunde han inte fatta vänster galopp och just nu kan han inte fatta höger galopp. Tycker ändå att det känns bra att den dåliga sidan varieras sas.

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards