Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 17 januari 2015

Av My Jeppsson - 17 januari 2015 14:46

Som jag tidigare sagt så är grunden i all fodring en analys på höet så att en vet vad som fodras med. I höstas visade stallets analys på mycket blygsamt proteinvärde med 29 smbrp (vi hade en kvot på 3,4 så energin var rätt hög). Så jag gjorde en foderstat med en hel del extra protein eftersom jag ville ha upp kvoten till åtminstone 5,5 (optimalt är mellan 6-8 beroende på vad för häst det gäller). Det som hände när jag drog upp proteinet var naturligtvis att energin följde med till viss del, så jag fodrade med  ett ordentligt överslag. Kunde inte följa den först uträknade foderstaten eftersom de blev för feta, så fick minskat på proteinet och hade ärligt talat inte jättekoll på exakt kvot de senaste månaderna. Ibland får en bara fodra med ögonen även om det finns analys.


Min stallägare anade att den första analysen inte riktigt stämde, så hon samlade in hö från ännu fler balar och i veckan fick vi nya analyssvar. Och det var bättre! Senaste svaret visade smbrp på 42 och en kvot på 4,7. Yey! Så den foderstat jag haft senaste månaderna stämde ganska bra. Kvot på 5,7 och även om de fortfarande står på visst överslag tycker jag att ffa Barbie bara blir finare och finare i kroppen nu med mer träning.


Detta är foderstaten som de äter nu. Eller ja, den stämmer inte helt. Ingen av dom får så mycket som 0,5kg havre. Barbie får knappt 400gr och Juno ungefär hälften. De behöver verkligen inte havren enligt foderstaten. Men. Ridmässigt behöver jag den extra energin havre ger dom. Det finns ingen vetenskaplighet kring det här med att havre ger extra energi till hästarna, men jag tror att de flesta i praktiken har märkt hur havre ger lite extra turbo. På mina som inte är några elektriskt avlade dressyrdjur behöver jag den där extraturbon och jag tycker det funkar med väldigt små mängder dessutom.

 


Överslagen är som synes ganska stora ändå, men jag vill inte ha ett stort energiöverslag vilket bara höet ger, utan att proteinet följer med. Med bara energiöverslag och en låg kvot mellan energi och protein får hästen nada överlinje och stor buk. Så vill jag inte att de ska se ut. Nu har de fin överlinje även om de också har lite mycket mage... Den försöker jag jobba bort med mer träning.


Och så måste jag vara nogrann med att väga höet. Jag prytlar gärna i dom alldeles för mycket. De får hö fyra gånger om dagen (2/2/1,5/2,5). Juno får även ett kilo halm vid insläpp som han har att pilla i under natten. Barbie understår sig inte i att äta halm. Till våren när gräset kommer tillbaka kommer jag minska höet till sju kilo/dag. Då stämmer egentligen foderstaten bättre men jag tycker det känns så himla futtigt.


Lunchhö i hagen i veckan. Då var det -16 och idag är det typ +3. Galna väderomslag!

 



Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards