Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg under december 2012

Av My Jeppsson - 20 december 2012 21:27

Av täcken. Förr var jag tränsgalning. Tetris hade fem träns och ett kandar. Nu har jag två hästar och tre träns som båda kan använda. Barbie är så kräsen att hon bara vill gå med rakt bett och låg nosgrimma så det kan kvitta hur många snygga engelska nosgrimmor jag köper. Buhu. Får hoppas att Juno är lite mer accepterande.


Men nu är det täcken som gäller. Har som jag tidigare skrivit en hel j-la massa och idag utökades garderoben ytterligare. Jag vill ha ordentligt med täcken så att man kan variera efter temperaturen och alltid ha ett torrt likvärdigt utetäcke om det regnar eller snöar en massa. För n¨gon vecka sen skrev jag på Buke att jag tycker att en viss fodring på ett täcke är för kall i en viss temperatur. Detta inlägg kopierades och skuckades till min stallägare som tog illa vid sig. Det är märkligt hur saker fungerar och hur det tolkas in en massa av vad man skriver. Hade inte min stallägares hästar i tanken öht när jag skrev inlägget utan syftade på andra som skrivit i tråden.


...och hur det än er så spelar det i mina ögon ändå ingen som helst roll vad jag eventuellt skulle tycka om vilket täcke som de har på sin häst. Jag antar att alla tar hand om sin häst på det sätt som dom anser vara det bästa. Och bara för att jag skulle ha en annorlunda åsikt om vad som är det bästa så kan väl det kvitta? Jag försöker inte pådyvla någon annan "min" tro på hästhållning för det. Men om jag är ute på Buke som är ett diskussionsforum så uttrycker jag naturligtvis min åsikt eftersom det är vad forumet helt enkelt bygger på.


Jaja, hur eller hur så har dom bortskämda ponnisarna fått varsitt nytt täcke:


Juno i ett Bucas Freedom i steelgrey

 



Barbie i ett Catago

 


...som även har en avtagbar hals:).

 


Har även införskaffat ett nytt ridtäcke.

 


Och så en härlig bild från skogen idag!

 



Av My Jeppsson - 18 december 2012 15:20

Det är inte ofta det händer men idag blev jag så lycklig, chockad och glad på samma gång att jag fortfarande inte riktigt vet hur jag ska reagera. Fick ett brev med posten idag. Ligger ett papper där i, men det sitter även en liten rosa post-it lapp fast på pappret. Läser den och tror knappt mina ögon "vi hämtade transporten igår och registreringsbeviset kommer till dig snart" . På pappret finns en bild på en alldeles perfekt transport till mig och ponnisarna    ! Barbies fantastiska ägare har gett mig en TRANSPORT! Jag kan knappt tro det och är så himla glad! Längtar till att kunna ta mig till träningar och tävlingar för att visa upp dom finaste ponnisarna!


Att ta mig till dessa träningar och tävlingar hade förstås inte heller varit möjligt utan min fantastiska mams som på min födelsedag såg till att jag fick en ny bil:). Jag har en himla bra mamma:D!


Så detta blev mest bara ett inlägg av överlycklig tacksamhet, nu ska jag ut och rida på snöiga vägar så vi är fit till tävlingssäsongen.

Av My Jeppsson - 16 december 2012 22:12

Så länge sen att jag tom har hunnit bli ett helt år äldre. 32 är numera min eminenta ålder. Egentligen tycker jag inte att det är så farligt att bli äldre. Man blir tryggare i sig själv, folk accepterar ens beslut på ett annat sätt (eller ja, dom ifrågasätter inte direkt till mig iaf) och sen finns det säkert något mer positivt som jag inte kommer på just nu. Däremot är det lätt att komma på en massa nackdelar. Det är meningen att man ska ha gjort så himla mycket. Nu har jag väl iofs hunnit med en del i livet, men jag sitter här i en riktigt crappy etta i en shitty liten by i Norrland. Kanske inte riktigt var jag föreställde mig för tio år sen. Å andra sidan hade jag inte velat gå tillbaka tio år i tiden utan den livserfarenhet de senaste tio åren har gett mig. Det ligger troligen i sakens natur att man helt enkelt aldrig är riktigt nöjd oavsett var man är i livet.


 Så jag erkänner att det föreligger en viss åldersnoja i mitt beslut att ta tag i skolan igen. Inget ont som inte har något gott med sig (passande plattityd). Så nu borde jag egentligen istället för att skriva det här nojiga inlägget fixa till ett teoriavsnitt om varför vi älskar tv. Verklighetsflykt är det enkla svaret-men inte skulle väl att läsa på universitet vara en utmaning om man håller sig till det enkla svaret? Så istället blir det femton sidor om att det beror på effekterna av det postmoderna samhället samt att vi försöker finna status i att kolla på vissa serier. Eller som man också skulle kunna kalla det-akademiskt ordbajs med stöd av gamla gubbars teorier.


Vad det gäller hästarna går Barbie mest i skogen för jag är inne i en krattperiod där jag inte får till ridningen. Då är det tacksamt med fina långa snöiga vägar att trava runt på. Juno är också på gång igen och ska sitta upp på honom nästa vecka. Eftersom hoppsadeln inte ligger tillräckligt bra blir det till att hålla i sig i Childericen. Ska minsann sätta ett handtag på sadeln. Tant måste vara rädd om lårbenshalsen.

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards